Stuttgart, Németország – Világszerte megérkezik az utakra az üzemanyagcella. A Bosch számára olyan integrált teljesítményelektronikával ellátott elektromos kompresszorokról szóló megrendelés jelenti ennek a következő mérföldkövét, amely az üzemanyagcella-rendszer oxigénellátását szabályozza. Ennek a csúcstechnológiájú alkatrésznek a hosszú távú beszállításáról írt alá megállapodást a Bosch és a cellcentric. A Daimler Truck AG és a Volvo Group AB 50:50 részarányú közös vállalataként a cellcentric felel minden tevékenységért a teljes értéklánc mentén. Ahogyan a Bosch, a cellcentric célja is az, hogy az üzemanyagcella-rendszerek vezető gyártójává váljon világszerte, és hozzájáruljon a klímasemleges, hosszútávon fenntartható közlekedés megvalósításához 2050-re. A légkompresszor a cellcentric üzemanyagcella-rendszerének része, amelyet a jövőben nehézkategóriájú haszonjárművekben és különböző telepített (stacioner) alkalmazásokban használnak majd. A sorozatgyártás a tervek szerint az évtized közepén indulhat.
Az üzemanyagcella klímasemlegessé teszi a haszongépjárműveket
Az üzemanyagcellában a hidrogén a légkör oxigénjével lép kémiai reakcióba, melynek során elektromos energia keletkezik, víz képződik és hő fejlődik. Ha az üzemanyagcellát „zöld”, azaz megújuló forrásból előállított hidrogénnel üzemeltetik, az üzemanyagcella-hajtású jármű klímasemlegesen közlekedhet. Az elektromos légsűrítő biztosítja a szükséges mennyiségű megszűrt levegőt, így ez az üzemanyagcella-rendszer egyik alapvető eleme. „A Bosch komoly erőfeszítéseket tesz ennek a komponensnek a fejlesztésére. Ezt jól példázza, hogy 15, az egyes részlegeken átnyúló csoport dolgozik az elektromos kompresszor kereskedelmi forgalmazásra alkalmassá tételén” – hangsúlyozta Dr. Uwe Gackstatter, a Bosch hajtásrendszer-megoldások üzletágának elnöke. A Bosch két teljesítménylépcsőben – 20 és 30 kilowatt – kínálja a kompresszorát. Az utóbbi kivitel 450 és 850 volt közötti feszültségre alkalmas, míg a 20 kilowattos változat igény szerint 250 és 450 vagy 450 és 850 volt közötti feszültségre is készülhet. A kompresszorkerék több mint 100 ezres percenkénti fordulatszámot is elérhet. „A magasfordulatszámú elektromos motor és a beépített teljesítményelektronika kombinációja versenyképes gyártási költségek mellett tesz lehetővé az egyszerű rendszerintegrációt” – emelte ki Dr. Uwe Gackstatter. A Bosch teljesítményszabályzó elektronikájában használt szilícium-karbid félvezetők mindemellett különösen hatékonnyá is teszik az erőteljes komponenst. Ezek mind olyan tulajdonságok, amelyekre a cellcentric nagy hangsúlyt fektet.
Csúcstechnológiás termék biztosítja a munkahelyeket
A légsűrítő tekintetében a légcsapágyazású elektromos gép és a teljesítményelektronika kombinációjának egyedi gyártásból a tömeggyártásba tervezett átvezetése jelenti a legnagyobb műszaki kihívást. Mivel e konstrukció technikai komplexitása összességében a haszonjárművek dízel befecskendező rendszereiével vethető össze, nem utolsósorban a foglalkoztatásra is kedvezően hat. „Ennek az ígéretes műszaki komponensnek köszönhetően pedig a homburgi gyárunkban a munkahelyeket is meg tudjuk őrizni ” – tette hozzá Dr. Gackstatter.
A Bosch mobil és telepített üzemanyagcellán is dolgozik
A Bosch meggyőződése, hogy energiahordozóként a hidrogén nagy jövő előtt áll, így a vállalatcsoport jelentős beruházásokat hajt végre ezen a területen. A tervek szerint 2021 és 2024 között a vállalatcsoport 600 millió eurót fordít mobilalkalmazásokra, míg további 400 millió eurót fektet szán a villamosenergia- és hőtermelés telepített megoldásaira. A gépjárműves termékportfólió az egyes érzékelőktől olyan alapvető főegységeken át, mint például az elektromos légkompresszor és a cellaköteg, egészen a komplett üzemanyagcella-modulokat is felöleli.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A mobilitási megoldások a Bosch csoport legnagyobb üzleti szektora. 2020-ban 42,1 milliárd euró árbevételt ért el, a cégcsoport teljes árbevételének 59 százalékát. A Bosch csoport a világ egyik vezető autóipari beszállítója. A mobilitási megoldások üzletág olyan biztonságos, fenntartható és izgalmas mobilitást képzel el, mely a mobilitás három területén – automatizálás, elektromosítás, hálózatba kapcsolás – ötvözi a cégcsoport szakértelmét, és kínál integrált mobilitási megoldásokat ügyfelei számára. Az üzletág fő tevékenységi körei a következők: üzemanyag befecskendező technológia és meghajtási periféria-eszközök belső égésű motorok számára, elektromos meghajtási megoldások, járműbiztonsági rendszerek, vezetéstámogató- és automatizált funkciók, felhasználóbarát infotainment technikák, gépjárművek közötti, illetve gépjárművek és eszközök közötti kommunikáció, szerviz koncepciók, valamint utángyártás során nyújtott mérnöki támogatás és szervizelés. A Bosch olyan jelentős gépjárműipari innovációkért felel, mint az elektronikus motorvezérlés, az ESP® (elektronikus menetstabilizáló rendszer), valamint a közös nyomócsöves (common-rail) dízel technológia.
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte mintegy 395 000 munkatársat foglalkoztat (2020. december 31-én) és 71,5 milliárd euró árbevételt ért el 2020-ban. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az ipar 4.0-hoz és a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz. A Bosch fenntartható, biztonságos és izgalmas mobilitási megoldásokat nyújt partnereinek. Szakértelmét a szenzortechnológia, valamint a szoftverek és szolgáltatások területén, továbbá saját IoT-felhőjében hasznosítva kínál ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat egyetlen forrásból. A Bosch csoport stratégiai célja, hogy megkönnyítse a hálózatba kapcsoltságot olyan termékekkel és megoldásokkal, amelyek mesterséges intelligenciát (MI) használnak, vagy annak segítségével fejlesztettek, gyártottak. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A Bosch csoport világszerte több mint 400 telephelye 2020 első negyedéve óta karbonsemleges. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch világszerte 129 telephelyen 73 000 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén, többek között 34 000 szoftvermérnököt.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu, iot.boschblog.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, http://www.twitter.com/BoschPress.