Budapest – A mesterséges intelligencia (MI)-készségek nem csupán a munkában, hanem a magánéletünkben is egyre fontosabb szerepet kapnak. Ebben szinte teljesen egyetért az idei Bosch Tech Compass felmérés során világszerte megkérdezett több mint 11 000 résztvevő, és nincs ez másképpen Magyarországon sem. A magyarok 53 százaléka gondolja úgy, hogy a mesterséges intelligencia lesz a következő évtized meghatározó technológiája. Jóllehet ez az arány valamivel elmarad a világ 65 százalékos átlagától, azonban a hazai és a nemzetközi válaszadók 71-71 százaléka gondolja úgy, hogy a mindennapi életben elengedhetetlenek lesznek az MI-készségek.
Abban a kérdésben, hogy milyen készségek lesznek szükségesek az adatvezérelt világban való helytálláshoz, a magyar társadalom véleménye megosztott. Amíg a fiatalabb generációk inkább a hatékony eszközhasználat mellett döntöttek, addig az idősebbek az adatelemzést jelölték meg olyan készségként, amelyet el kell sajátítani. Az összesített magyar eredményekkel összevetve (adatelemzés: 47%, eszközhasználat: 46%) világviszonylatban is az eszközök hatékony használata került az első helyre 54 százalékkal, ezt egyaránt 44 százalékkal a kiberbiztonsági tudatosság, illetve a kritikus gondolkodás, így az álhírek, hamisítványok felismerése követi.
„Az MI-t kétségtelenül lehet rossz célokra is használni, az adatokkal vissza lehet élni, ezért is van szükség arra, hogy a rendkívül összetett kihívások megoldására és a lehetőségek kiaknázására ökoszisztémában gondolkozzunk, szervezeteket és iparágakat átívelő, hosszú távú szövetségeket kössünk. Célunk, hogy Magyarországon a mesterséges intelligencia területén is kikerülhetetlen szakértők legyünk” – hangsúlyozta Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban.
Szigorúbb vállalati szabályozásra van szükség
A nemzetközi reprezentatív felmérés azt is megerősítette, hogy a vállalatoknak kidolgozott stratégiával kellene rendelkezniük az MI-vel kapcsolatban. A megkérdezett magyarok közel háromnegyede szerint ugyanis kötelező magatartási kódexeket kellene megalkotnia a cégeknek: ez az elgondolás különösen népszerű volt az idősebb korosztály körében. A Bosch korán felismerte az intelligens szoftverekben és szolgáltatásokban rejlő lehetőségeket, már 2020 óta rendelkezik a mesterséges intelligenciára vonatkozó etikai kódexszel, melyben iránymutatásokat határozott meg a fejlesztésre és az adatvezérelt termékeiben való alkalmazására vonatkozóan. „A mesterséges intelligencia potenciálisan az egyik legnagyobb hatású technológia, amely már életünk minden területén jelen van. Ez az ötödik ipari forradalom, amely a szemünk előtt zajlik. Sőt, mi magunk formáljuk azt, hiszen a legújabb nemzetközi innovatív trendeket követve a mesterséges intelligencia a vállalat minden termékében megtalálható vagy hozzájárul azok gyártásához” – magyarázta Szászi István.
Az MI-nek kulcsszerepe lesz a klímavédelemben is
Ami az élet egyéb területét illeti, már megosztottabbak a vélemények. Arra a kérdésre, hogy az MI mely négy társadalmi területen tudna leghatékonyabban hozzájárulni a fejlődéshez, Magyarországon 52 százalék az egészségügyet, 46 százalék az energiaellátást, 43 százalék az oktatást, 35 százalék pedig a környezetvédelmet és a klímaváltozás elleni küzdelmet jelölte meg. Mindemellett a magyar válaszadók 66 százaléka úgy gondolja, hogy a technológiai fejlődés kulcsszerepet játszik majd az éghajlatváltozás elleni küzdelemben, azonban a magyar lakosságnak csak éppen a fele van meggyőződve arról, hogy a globális technológiai fejlődést kellőképpen kihasználják korunk nagy problémáinak kezelésére.
Ha elég fejlett lenne a mesterséges intelligencia, a magyarok 39-39 százaléka MI-asszisztenst vagy MI-orvost is alkalmazna. Több mint harmaduknak MI-tanárral, több mint negyedüknek MI-ügyvéddel vagy mentorral sem lenne gondja, ötödük pedig egy MI-séf ételét is szívesen fogyasztaná. Ugyanakkor barátként csak 16 százalék, szerelmi partnerként pedig mindössze 13 százalék tudja elképzelni az MI-t.
A tanulmányról
A Bosch Tech Compass felmérés során a Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) 2024 őszén Magyarországon 1010 18 év fölötti embert kérdezett meg. A nemzetközi kutatásban hét országban összesen több mint 11 ezer 18 év feletti embert kérdezett meg. A felmérésben az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban országonként ezren, míg az Amerikai Egyesült Államokban, Brazíliában, Indiában és Kínában országonként kétezren vettek részt. A reprezentatív felmérést a magyarországi Bosch csoport megbízásából hazánkban is elvégezték, a kutatásban több mint ezer 18–69 év közötti ember vett részt. A felmérés során a Boscht egyetlen alkalommal sem nevezték meg megrendelőként.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Az előzetes számok alapján világszerte mintegy 417 900 munkatársat foglalkoztat (2024. december 31-én) és 2024-ben 90,5 milliárd euró árbevételt ért el. A cégcsoport négy üzleti területen végez tevékenységet, ezek a mobilitás, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A vállalat célja, hogy üzleti tevékenysége során technológiáin keresztül olyan trendeket határozzon meg, mint az automatizálás, az elektromosítás, a digitalizáció, a hálózatba kapcsolás és a fenntarthatóságra való összpontosítás. A Bosch régiókon és iparágakon átívelő, széles körű jelenléte tovább erősíti innovációs erejét és stabilitását. A szenzortechnológia, a szoftverek és a szolgáltatások terén szerzett, bizonyított szakértelmének köszönhetően a Bosch komplex megoldásokat kínál ügyfelei számára. Emellett a vállalatcsoport a hálózatba kapcsolás és a mesterséges intelligencia területén szerzett tudását felhasználóbarát, fenntartható termékek fejlesztésére és gyártására is alkalmazza. A Bosch célja, hogy „Életre tervezve” technológiájával hozzájáruljon az emberek életminőségének javításához és a természeti erőforrások megőrzéséhez. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak több mint 60 országban működő csaknem 470 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch világszerte 136 telephelyen mintegy 86 900 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén, többek között 48 000 szoftvermérnököt.
A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 94 százaléka a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A maradék üzletrészek a Robert Bosch GmbH-nál és a Bosch család tulajdonában lévő társaságnál vannak. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu, iot.boschblog.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse