Budapest – Munkavállalói és munkáltatói oldalon is igény mutatkozik a mesterséges intelligencia elsajátítására és képzésére. Annak ellenére, hogy a magyarok majd kétharmada tartja fontosnak a mesterséges intelligencia elsajátítását, a megkérdezettek alig ötöde kapott bármilyen oktatást a munkahelyén. A válaszadók fele ráadásul nem tervez semmilyen képzésen részt venni, inkább autodidakta módon szeretné a készségeket elsajátítani. Emellett a magyar válaszadók közel kétharmada szerint a mesterséges intelligenciát önálló iskolai tantárgyként kellene oktatni. Ez az arány hasonló a világ 63 százalékos átlagához.
A válaszadók szerint alig használják napi szinten a munkahelyeken az MI-t
A magyarok alig 18 százaléka kapott valamilyen MI-vel kapcsolatos képzést a munkahelyén, bár további 11 százalék esetében legalább terveznek ilyet. Ebben globális összehasonlításban 10 százalékpontos a lemaradás. Ezzel lehet összefüggésben, hogy a válaszadók fele úgy tervezi, hogy önmagát képezi a témával kapcsolatban, negyedük akar valamilyen hivatalos alapképzésen részt venni, negyedük viszont egyáltalán nem szeretne az MI-ről tanulni. Az oktatás hiánya a használatban is megmutatkozik: Magyarországon a munkavállalók mindössze 6 százaléka használja napi, és 10 százaléka heti szinten az MI-t. Nemzetközi összehasonlításban ebben jelentős a különbség: globálisan 16 százalék vallotta úgy, hogy naponta, 21 százalék pedig, hogy minden héten alkalmazza ezt a technológiát.
A Bosch támogatja munkavállalóit az MI-készségek elsajátításában
Ebben a tekintetben a Bosch kilóg a magyar trendekből. „A technológia megjelenése óta teljes mértékben támogatjuk munkavállalóinkat a mesterséges intelligencia használatának elsajátításában. Az MI alkalmazását nem csak az autóipari és más iparági technológiákba, valamint gyártási folyamatainkba vezettük be, de különböző képzések és workshopok során a kollégák is megismerhették az MI alkalmazásának lehetőségeit, veszélyeit és előnyeit” – mondta Somogyi András, a Bosch csoport humán erőforrásért felelős alelnöke Magyarországon és az Adria régióban. Hozzátette, szem előtt tartják, hogy minden generáció számára létfontosságú, hogy megértse a technológiai változásokat. „A tudás kortalan. Azon dolgozunk, hogy a különböző korosztályok egymástól is tanuljanak, közösségként kiegészítsék egymást, és nincs ez másképp a mesterséges intelligenciával kapcsolatban sem” – hangsúlyozta Somogyi András. A vállalat saját Mesterséges Intelligencia Akadémiáját („AI Academy”) világszerte 65 ezer, hazai viszonylatban már több mint 1000 munkavállaló végezte el. Emellett úgynevezett „eUniversity” formájában segítik az online MI-képzésekhez való hozzáférést. A magyarországi vállalatcsoportnál csaknem 200 munkavállaló kifejezetten a mesterséges intelligenciával foglalkozik, 70 százalékuk adatmérnök.
Egyre fontosabb az MI oktatása a munkahelyeken és az iskolákban is
Beszédes, hogy a magyarok 85 százaléka számára munkakeresésnél „valamennyire fontos”, hogy munkáltatója ajánljon mesterséges intelligenciával kapcsolatos képzést. Magyarországon a munkavállalók majdnem fele azonban attól tart, hogy a jövőben a mesterséges intelligencia veszélyeztetheti a munkáját. „A mesterséges intelligencia átalakítja a munkahelyeket. Fontos hangsúlyozni, hogy nemcsak a mindennapokban, hanem a munkában is támogatja az embereket, akik így például a monoton vagy a nehéz feladatok helyett más, kreatív folyamatokra összpontosíthatnak” – tette hozzá Somogyi András.
A nemzetközi és a hazai válaszadók egyetértettek abban is, hogy a mesterséges intelligencia nem csupán a munkahelyekre, de az oktatásra is komoly hatással van. Magyarországon 64 százalék vélekedett úgy, hogy az MI-t önálló tantárgyként kellene tanítani az iskolában, 54 százalék pedig azt is el tudja képzelni, hogy bizonyos tantárgyakat virtuális tanár oktasson. Az MI fontossága mellett a többség ragaszkodik azonban az oktatás hagyományos formáihoz is. A kutatás szerint az MI szakmailag is vonzó perspektíva. A magyarok 22 százaléka el tudja képzelni, hogy szakmai pályafutását MI-szakértőként folytassa, globálisan ez az adat 25 százalék.
A tanulmányról
A Bosch Tech Compass felmérés során a Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) 2024 őszén Magyarországon 1010 18 év fölötti embert kérdezett meg. A nemzetközi kutatásban hét országban összesen több mint 11 ezer 18 év feletti embert kérdezett meg. A felmérésben az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban országonként ezren, míg az Amerikai Egyesült Államokban, Brazíliában, Indiában és Kínában országonként kétezren vettek részt. A reprezentatív felmérést a magyarországi Bosch csoport megbízásából hazánkban is elvégezték, a kutatásban több mint ezer 18–69 év közötti ember vett részt. A felmérés során a Boscht egyetlen alkalommal sem nevezték meg megrendelőként.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős cégcsoport lett. Hazánkban a Bosch csoport nyolc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködéseként Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója. A 2023-as pénzügyi évben 2207 milliárd forint teljes nettó árbevételt ért el, ebből a magyar piacra való csoporton kívüli értékesítésből származó árbevétele 343 milliárd forint volt. A magyarországi Bosch csoport több mint 18 300 munkatársat foglalkoztat (2023. december 31-én). Az egyes gyártó, kereskedelmi és fejlesztési egységekhez tartozó kereskedői és szervizhálózat a teljes országot lefedi.
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Az előzetes számok alapján világszerte mintegy 417 900 munkatársat foglalkoztat (2024. december 31-én) és 2024-ben 90,5 milliárd euró árbevételt ért el. A cégcsoport négy üzleti területen végez tevékenységet, ezek a mobilitás, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A vállalat célja, hogy üzleti tevékenysége során technológiáin keresztül olyan trendeket határozzon meg, mint az automatizálás, az elektromosítás, a digitalizáció, a hálózatba kapcsolás és a fenntarthatóságra való összpontosítás. A Bosch régiókon és iparágakon átívelő, széles körű jelenléte tovább erősíti innovációs erejét és stabilitását. A szenzortechnológia, a szoftverek és a szolgáltatások terén szerzett, bizonyított szakértelmének köszönhetően a Bosch komplex megoldásokat kínál ügyfelei számára. Emellett a vállalatcsoport a hálózatba kapcsolás és a mesterséges intelligencia területén szerzett tudását felhasználóbarát, fenntartható termékek fejlesztésére és gyártására is alkalmazza. A Bosch célja, hogy „Életre tervezve” technológiájával hozzájáruljon az emberek életminőségének javításához és a természeti erőforrások megőrzéséhez. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak több mint 60 országban működő csaknem 470 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch világszerte 136 telephelyen mintegy 86 900 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén, többek között 48 000 szoftvermérnököt.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu, iot.boschblog.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse