Melbourne / Stuttgart – Néhány éven belül alapjaiban változik meg az autózás. A Bosch a következő évtized elejére egy olyan rendszert dob majd piacra, amellyel a személyautó az autópályákon és az autópályákhoz hasonló utakon teljesen automatizáltan közlekedik majd. Ez nem csupán a közlekedésbiztonság javulását eredményezi, elsősorban a vezető lehetőségei változnak majd meg. „Az automatizált autók nem csupán használati tárgyak, személyes kísérővé lépnek elő” – mondja Dr. Dirk Hoheisel, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. A Bosch az ausztráliai Melbourne városában 2016. október 10–14. között rendezett ITS World Congress fejlesztői kongresszuson mutatta be egy tesztjárművel, milyen lehet a jövőben az autó és a vezető kapcsolata. Ennek a központi építőeleme a jármű kezelésére szolgáló modern ember-gép interfész (HMI, Human Machine Interface). Ez, valamint az autó internetkapcsolata a jövőben az autóvezetők számára egy teljesen új vezetési élményt biztosít majd.
Belső kamera tartja figyelemmel a sofőrt
Beszállás, az ülés, a tükrök és a kedvenc beállítások ellenőrzése és visszaállítása – ez már a múlté. A Bosch kísérleti járműve felismeri a vezetőt egy új fejlesztésű utastéri kamera jóvoltából. Ez alapján gyorsan betölti a megfelelő felhasználói profilt, amely tartalmazza a jármű beállításainak előnyben részesített értékeit, valamint a leggyakoribb úti célokat is. A vezetőnek elég megadnia aktuális célját, majd a kiszámított útvonalak közül kiválasztani a megfelelőt. Ennek kapcsán rögtön közli a rendszer, hogy melyik szakaszokat kell manuálisan vezetve teljesítenie, és melyeken dőlhet hátra kényelmesen. „Az autópályás utazások alkalmával az autó átlényegül sofőrré, a vezető pedig utassá válik” – mondja Hoheisel. A vezetés feladatát ilyenkor teljes mértékben átveszi a jármű. Ekkor a vezető más feladatokkal foglalkozhat, e-maileket olvashat és írhat vagy kipihenheti magát, lazíthat – biztonsági kockázat nélkül. Annak érdekében, hogy az automatizált vezetés során a vezető szükség esetén a kormányt biztonságosan újra átvehesse, a belső kamera figyel arra, hogy a vezető ne aludjon el. Amennyiben túl hosszú ideig tartja csukva a szemeit, akkor figyelmezteti a jármű.
Sok baleset oka a figyelmetlenség
A figyelmetlenség a közlekedési balesetek egytizedének kiváltó oka Németországban. A Bitkom digitális szövetség aktuális kutatása szerint a megkérdezettek 42 százaléka a füléhez tartott mobiltelefonba beszél menet közben. A válaszadók 44 százaléka olvas, sőt 23 százaléka ír is üzeneteket. E-mailt 25 százalék olvas vezetés közben. E figyelemterelő műveletek kapcsán jelentősen nő a balesetek kockázata, csupán a telefonálás kétszeresére–ötszörösére növeli a rizikót. Aki 120 kilométer/óra sebességnél három másodpercen keresztül az okostelefonját bámulja, az 100 métert vakon repülve tett meg. Ez jól mutatja, milyen jelentős mértékben fokozhatja a közlekedésbiztonságot az automatizált vezetés. Egy önvezető autó figyelmét nem tereli egy szöveges üzenet, érzékelőivel szempillantásnyi szünet nélkül és 360 fokban folyamatosan figyeli a környező forgalmat.
A Bosch kísérleti járművében az ember-gép interfész jelzi a vezetőnek, ha egy szakaszt automatizált módon is megtehet. A Bosch együttműködő partnere, a TomTom által biztosított rendkívül pontos, nagy felbontású térkép alapján a jármű mindig tudja, hogy éppen hol tartózkodik az úton. Ehhez valós időben hasonlítja össze a saját érzékelői adatait a nagy felbontású térképen szereplő információkkal – például az útburkolati jelekkel vagy a szalagkorlátokkal. Ahhoz, hogy a sofőr átadja a vezetés feladatát az autónak, több másodpercen keresztül lenyomva kell tartania két gombot a kormánykeréken. Az automatizált üzemmód aktiválása után a központi képernyő nagy felbontású térképén kék színnel jelenik meg az út. Ezenkívül a vezetőnek kijelzi a rendszer, mi mindent érzékelnek a jármű környezetét figyelő érzékelők, s mennyi idő marad addig, amíg újra át kell vennie a kormányt.
El a kezekkel a kormányról, nézzünk be inkább a hűtőszekrénybe!
Az automatizált vezetés során a vezető a tesztjárműben szélesebb infotainment-kínálatból választhat a központi képernyőn, mint amikor ő maga végzi a vezetés feladatát. Az internetkapcsolat jóvoltából például ellenőrizheti a naptárbejegyzéseit vagy megtervezheti a bevásárlást. A Bosch SmartHome alkalmazásával belenézhet az otthoni hűtőszekrénybe. Elegendő az ital és az ellátmány a barátokkal tervezett grillezéshez vagy meg kell majd állni bevásárolni? Ám eközben a navigációs rendszer térképén az út kékről narancssárga színűre váltott. Ez azt jelenti, hogy az automatizált vezetésre alkalmas szakasz öt kilométeren belül véget ér. A sofőrnek fel kell készülnie a vezetés folytatására. Amennyiben nem reagál, akkor egy értesítő hang jelzi ezt számára, amely az automatizált vezetés vége előtt folyamatos figyelmeztető hangjelzéssé és vizuális figyelmeztető jelekké fokozódik. A kormánykerék megfelelő gombjainak ismételt, egyidejű nyomásával veszi vissza az irányítást a sofőr.
Kommunikál a kísérleti jármű és a motorkerékpár
A Bosch kísérleti járműve még manuális üzemmódban is fokozza a közlekedésbiztonságot. Hiszen ilyenkor is aktív minden érzékelője és közlekedésinformációs rendszere, amely az automatizált vezetéshez szükséges. A jármű-jármű kommunikáció jóvoltából a tesztautó már jóval azelőtt tájékozódik a többi közlekedőről, hogy azok láthatóvá válnának. Különösen a motorkerékpárokat szokták gyakran nem észrevenni a közlekedők, hiszen például azokat a teherautók vagy buszok eltakarhatják. Az ITS kongresszuson a Bosch egy kommunikációs rendszer prototípusát is bemutatta, amely a kísérleti jármű és egy motorkerékpár között létesít kapcsolatot. Ezen keresztül a két jármű folyamatosan közli egymással az aktuális pozícióját, mely így csökkenti az ütközés kockázatát, és egy újabb példája annak, az önvezető autók technikája miként segít elkerülni a baleseteket.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A mobilitási megoldások a Bosch csoport legnagyobb üzleti szektora, 2015-ben értékesítési volumene elérte a 41,7 milliárd eurót, azaz a cégcsoport összbevételének 59 százalékát. A Bosch csoport a világ egyik vezető autóipari beszállítója. A mobilitási megoldások üzletág a mobilitás három területén – automatizálás, elektromosítás, hálózatba kapcsolás – ötvözi a cégcsoport szakértelmét, és kínál integrált mobilitási megoldásokat ügyfelei számára. Az üzletág fő tevékenységi körei a következők: üzemanyag befecskendező technológia és meghajtási periféria-eszközök belső égésű motorok számára, elektromos meghajtási megoldások, járműbiztonsági rendszerek, vezetéstámogató- és automatizált funkciók, felhasználóbarát infotainment technikák, gépjárművek közötti, illetve gépjárművek és eszközök közötti kommunikáció, szerviz koncepciók, valamint utángyártás során nyújtott mérnöki támogatás és szervizelés. A Bosch olyan jelentős gépjárműipari innovációkért felel, mint az elektronikus motorvezérlés, az ESP® (elektronikus menetstabilizáló rendszer), valamint a közös nyomócsöves (common-rail) dízel technológia.
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte megközelítőleg 375 000 munkatársat foglalkoztat (2015. december 31-én) és 70,6 milliárd euró árbevételt ért el 2015-ben. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata mintegy 150 országot fed le. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch 55 800 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén világszerte 118 telephelyen. A Bosch csoport stratégiai célja innovatív megoldások létrehozása a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu