Kedvezményezett neve: Robert Bosch Energy and Body Systems Kft.
Konzorciumi tagok: Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft., Miskolci Egyetem
Projekt címe: E-mobility Miskolcról: Hűtővíz keringető szivattyú és motorhűtő ventilátor továbbfejlesztése az elektromos járművekben elvárt magasabb minőségi követelmények figyelembevételével
Pályázati kiírás megnevezése: GINOP-2.2.1-15 - K+F versenyképességi és kiválósági együttműködések
Projekt azonosító száma: GINOP-2.2.1-15-2017-00090
Szerződött támogatás összege: 1 038 463 144 HUF
A támogatás mértéke (%-ban): 77,72%
Megvalósítás kezdete: 2017. 05. 02.
Megvalósítás vége: 2021. 07.16.
E-mobility Miskolcról - Hűtővíz keringető szivattyú és motorhűtő ventilátor továbbfejlesztése az elektromos járművekben elvárt magasabb minőségi követelmények figyelembevételével témában valósított meg nyertes projektet a Robert Bosch Energy and Body Systems Kft., konzorciumi partnereivel közösen.
A projekt végrehajtása során megvalósított műszaki megoldások nagymértékben növelik a Bosch által gyártott termékek minőségét és szélesítik alkalmazhatóságukat, ami hosszú távon biztosítja a Bosch versenyképességét. A projektbe bevont szakemberek a Miskolci Egyetemmel és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.-vel folytatott közös munka során fejlesztették szakmai kompetenciájukat, és termékismeretükkel elősegítik, hogy a Bosch vezetői szivattyúk és motorhűtő ventilátorok területén további programok helyi gyártásáról pozitív döntést hozzanak, köszönhetően a szériagyártás magas szintű lokális mérnöki támogatásának.
A projekt keretén belül megvalósítani kívánt tevékenységek öt résztémába sorolhatók. Két résztéma (A1, A2) tárgya a gépjárművekbe épülő hűtővíz keringtető szivattyúk. Három résztéma (B1, B2 és B3) tárgya pedig a motorhűtő ventilátorok kefe nélküli motorja és modulja.
A1: A hűtőfolyadék keringtető szivattyúnál a száraz és a nedves teret egy edényzet nevű, alkatrész választja el egymástól. Az alkatrészen bizonyos extrém körülmények esetén a víz képes átjutni diffúzió segítségével. A száraz tér szárazon tartására egy úgynevezett DAE szűrőt használnak a szakemberek. A projektben kiválasztásra került egy konstrukciós módosítás, mely segítségével ez a diffúziós jelenség megszüntethető és a DAE szűrő elhagyható.
A2: A hűtőfolyadék keringtető szivattyú csapágyrendszerére az élettartam-követelmény több év. Ennek visszaigazolására a követelménynek megfelelő élettartam tesztet szükséges végrehajtani. Az elmúlt években a projekt részvevői olyan rövidített tesztelési módszer alapját szolgáló matematikai modellt hoztak létre, amely alkalmazható a csapágyrendszer várható élettartamának a meghatározására. B1: A motorhűtő egyenáramú motor elektromos csatlakozóit üzem közben számos mechanikai igénybevétel és hőterhelés éri, mely idő előtti meghibásodáshoz vezethet. A projekt keretében a cél egy megbízható elöregedési kalkulációs modell, méretező eljárás kifejlesztése volt. A projekt lezárásaként ez a modell képes összegezni a mérési eredményeket, és egy mérnöki szoftver (számítógépes méretező program) is elkészült, mellyel a tervezési feladatok elvégzése jelentősen rövidül.
B2: Az elektromos meghajtású autók lényegesen magasabb élettartam követelménye miatt a korábbiakban alkalmazott konstrukcióból és a megengedett gyártási szórásból adódó instabilitást minimalizálni szükséges. A fentiekből következően a projekt célja a kiegyensúlyozatlanságot befolyásoló tényezők azonosítása és számszerűsítése. A projekt során a résztvevők végül 6 prototípust építettek meg, melyek közül kiválasztották azt az egy megoldást, amely a jövőben egy új generációs termék kialakításánál csökkentheti a dinamikus instabilitást.
B3: A résztéma célja a motorhűtő ventilátor-egység egyenáramú motorja elektromágneses kompatibilitásának (EMC) javítása. A projekt során egy olyan EMC labor került kialakításra, amelyben a szakember nemcsak a motorhűtő ventilátorokon képes elvégezni a vizsgálatokat, hanem más termékek, esetleg más ipari partnerek segítségére is lehet.
A fejlesztési folyamat eredményeképpen olyan tervezést segítő modellek, tesztelési eljárások készültek el és nyertek bizonyítást, amelyek alkalmazhatósága messze túlmutat e projekt végeredményén.
A projekt továbbá erősíti és bővíti a konzorciumi partnerek között meglévő együttműködést, és hozzájárulhat újabb együttműködési projektek indításához. A konzorciumi partnerek között a új kapcsolatok alakultak ki vagy a régiek erősödtek meg, a részvevők megismerték az egyes kollegák szakterületeit.
A projekt keretében a kutató partnerek által végzett tevékenységek eredményeiről tudományos publikációk, diplomamunkák, konferencia előadások, konferencia kiadványok, tudományos diákköri dolgozat, felsőoktatási előadás vázlat és számos folyóirat cikk is született, néhány idegen nyelven is. A projektben részt vettek hallgatók, illetve PhD hallgatók is, ezáltal hozzájárulva a felsőoktatási képzés ipari igényekhez való illeszkedésének a fejlesztéséhez. A projekt eredményeként új, elektro-mobilitáshoz kapcsolódó kutatás-fejlesztési kapacitások és kompetenciák jöttek létre Miskolcon. Ezen új kapacitások és kompetenciák további kutatás-fejlesztési tevékenységek, együttműködések alapjait képezik, valamint a Miskolcon tervezett sorozatgyártás közvetlen mérnöki támogatásának feltételeit is megteremtik.
Fentiek által a fejlesztési projekt jelentősen hozzájárul Magyarország, és ezen belül Miskolc és térsége alacsony költségű termelési központ státuszból magas hozzáadott értékű termékeket előállító, kutatás-fejlesztési tevékenységeket is végző központtá.
További információért látogasson el honlapunkra: