Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) általános alapfelszerelés lesz az Európai Unió országaiban, 2014. november 1-től ugyanis minden újonnan forgalomba helyezett személygépkocsi és legfeljebb 3,5 tonna össztömegű kishaszonjármű számára kötelező e technika. Minden további járműre egy évvel később lép majd életbe hasonló szabályozás. „Az ESP életeket ment” – emelte ki Gerhard Steiger, a Bosch Chassis Systems Control részleg elnöke. A Bosch egyik baleseti felmérése egyértelműen igazolja a rendszer hatékonyságát. 2011-ben az ESP több mint 33 ezer személyi sérüléssel járó balesetet megelőzve bő ezer életet mentett meg az EU-tagországokban (akkor még összesen 25 volt), noha a járművek mintegy 40 százaléka tartalmazta csupán e technikát. 1995-ös gyártáskezdete óta az ESP hozzávetőleg 190 ezer baleset megelőzésében és több mint hatezer emberélet megmentésében működött közre Európa-szerte.
Közvetlenül a biztonsági öv után az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) a gépkocsik második legfontosabb biztonsági rendszere – még a légzsáknál is nagyobb jelentőségű. Sorozatgyártásának 1995-ös beindítása óta a Bosch nagyjából 100 millió ESP rendszert készített. Míg Európában az új autók 84 százaléka, világszerte csupán 59 százalékuk rendelkezett 2014-ben e berendezéssel. „Az ESP páratlan sikertörténet, amit reményeink szerint Európán kívül is megismételhetünk majd” – folytatta Gerhard Steiger.
Független tanulmányok szerint a kisodródásos közúti balesetek akár 80 százaléka is megelőzhető lenne, ha minden jármű rendelkezne elektronikus menetstabilizálóval.
ESP – sokoldalú technika, számos előnnyel
A száraz, illetve nedves, sáros vagy más okból síkos útfelületen a kanyarvétel gyakran végződik súlyos balesettel. Az ESP intelligens érzékelői segítségével másodpercenként 25 alkalommal ellenőrzi, hogy a jármű abba az irányba halad-e, amerre vezetője kormányozza. Amennyiben a mért értékek eltérést mutatnak, a menetstabilizáló rendszer közbelép. Először a motor forgatónyomatékát korlátozza, ha pedig ez már nem elegendő, az egyes kerekek fékeinek célzott működtetésével ébreszt a gépkocsi kívánt pályán tartását segítő ellenerőket.
Az ESP logikus lépésként született a Bosch 1978-ra kifejlesztett blokkolásgátlója (ABS) után. Napjainkra azonban az ESP már jóval több egyszerű elektronikus menetstabilizáló rendszernél, és számos kiegészítő funkcióval gazdagodott. Ilyen például az elinduláskor az autó nem kívánt visszagurulását megelőző emelkedő-asszisztens, vagy éppen a kanyaríveken a vontatmányt stabilizáló, valamint a SUV-modellek és a kishaszonjárművek borulásvédelmét szolgáló technika.
Az ESP számos vezetőtámogató rendszer alapja
Az elektronikus menetstabilizáló berendezés vezetőtámogató rendszerek egész sorának működésében és az automatizált járművezetésben is meghatározó szerepet játszik, ami szintén indokolja további intenzív fejlesztését. A Bosch modulrendszerű koncepcióban kínálja ESP technikáját, amely így mindenfajta körülményekre és követelményekre ideális megoldással szolgálhat. A paletta ennek szellemében a feltörekvő piacokra, a típuscsaládok belépőmodelljeihez kifejlesztett és sokak számára elérhető ESP light változattól a haszonjárművek speciális rendszerein át, egészen a hibrid és tisztán elektromos hajtású gépkocsik energia-visszatápláló fékezésre is alkalmas ESP hev kiviteléig terjed.
Testre szabott megoldásaival a Bosch világszerte hatékonyan támogatja a járműgyártókat és a közlekedési hatóságokat abban, hogy mielőbb minden járműben megjelenjenek az aktív biztonságtechnikai rendszerek. Számos ország felismerte már az ESP közúti közlekedés biztonságát támogató rendkívüli fontosságát. 2011 szeptembere óta az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában 4,5 tonna össztömegig minden új gépjármű kötelező felszerelése, de Ausztráliában és Izraelben is előírás már az ESP, míg Japánban, Dél-Koreában, Oroszországban és Törökországban az elkövetkező években lép majd hatályba a vonatkozó szabályozás.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch 1899 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős vállalatcsoport, Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója lett. A 2012-es üzleti évben a hazánkban akkor 10 leányvállalattal rendelkező cég teljes forgalma 594 milliárd forint, magyarországi forgalma – amelybe nem tartoznak bele a saját vállalatai között folytatott kereskedelmi tevékenységek – 133 milliárd forint volt. A magyarországi Bosch csoport 2013 elején 8500 munkatársat foglalkoztatott. Az egyes gyártó, kereskedelmi és fejlesztési egységekhez tartozó kereskedői és szervizhálózat a teljes országot lefedi.
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Az előzetes eredmények alapján 281 000 munkatárssal 46,1 milliárd euró árbevételt ért el 2013-ban. (Megjegyzés: a jogi szabályozás változásai miatt a 2013. évi számadatok csak részben összevethetőek a 2012. évi számokkal). Négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások (korábban: gépjárműtechnika), az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 50 országban működő mintegy 360 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch körülbelül 150 országban van jelen. Ez az egész világra kiterjedő fejlesztési, gyártási és értékesítési hálózat a további növekedés alapfeltétele. A Bosch 2013-ban mintegy 4,5 milliárd eurót költött kutatásra és fejlesztésre, és világszerte közel 5000 szabadalmi kérelmet nyújtott be. Ez átlagosan munkanaponként 20 szabadalmat jelent. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai innovatív és hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az "Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu