Budapest – A melegebb évszakokban a motorosok kirajzanak az útra, és ezzel párhuzamosan sajnos a közúti balesetek száma is megemelkedik. A motorosok vannak a legnagyobb veszélyben az utakon: esetükben 18-szor nagyobb a halálos közúti baleset kockázata, mint az autóvezetők esetében. 2016-ban Magyarországon összesen 1316 személyi sérüléses közúti motorbaleset történt, amelyek során 50 motoros vesztette életét. Ráadásul az úgynevezett „többjárműves” közúti balesetekben (pl. autó és motor ütközésekor) a motorosok 70-75%-ban vétlenek.
Ennek egyik legfontosabb oka az lehet, hogy a motorokat nem, vagy sokkal nehezebben veszik észre a forgalomban, a kereszteződéseknél, vagy a mellettük történő elhaladáskor. A Bosch épp ezen akar változtatni: partnereivel közösen kifejlesztette egy okos megoldás prototípusát, amelynek célja, hogy az effajta veszélyhelyzetek ki se alakulhassanak.
A Bosch új megoldása lehetővé teszi, hogy a motorkerékpárok és a gépkocsik kommunikáljanak egymással, vagyis a motorosok számára egyfajta „digitális védelmi pajzsot” hoz létre. A motorosoknak szánt, hálózatba kapcsolt fejlesztéseivel a Bosch egy biztonságosabb és kényelmesebb jövő alapjait teremti meg a világ motorkerékpárosai- és a közúti közlekedés többi résztvevője számára.
A Bosch a biztonságos, hálózatba kapcsolt motorozásért
Biztonságtechnikai rendszerei révén (mint amilyen az ABS és az MSC motorkerékpár-stabilizáló rendszer) a Bosch már régóta a motorozás biztonságosabbá tételén dolgozik, a motorosok hálózatba kapcsolásával azonban a következő, még átfogóbb technológiai fejlettségi szintre emelheti a közúti biztonságot: a Bosch baleseti kutatásának becslései szerint a motorkerékpárok és gépkocsik közötti hálózatba kapcsolt kommunikációval a motorbalesetek közel egyharmada megelőzhető lenne.
A Bosch hálózatba kapcsolt fejlesztésének köszönhetően a néhány száz méteres körzetben tartózkodó járművek másodpercenként akár tízszer is képesek egymással információt cserélni a járművek típusáról, sebességéről, helyzetéről és haladási irányáról. A technológia így már jóval azelőtt tájékoztatást ad a vezetők számára a közeledő motorkerékpárról, hogy akár ők, vagy járműveik szenzorjai érzékelnék a motorost, ezáltal pedig defenzívebb, körültekintőbb járművezetési stratégiát alkalmazhatnak. Ilyen jellegzetesen veszélyes helyzet akkor állhat elő, amikor a motorkerékpár például egy többsávos úton hátulról közeledik egy autó felé, a jármű holtterébe kerül, vagy épp az előzéshez sávot vált. Ha a rendszer potenciális veszélyhelyzetet ismer fel, a motorost és az autóst is a műszerfalon villogó fényjelzéssel, valamint hangjelzéssel is figyelmezteti. Ilyen esetekben a közúti közlekedés összes résztvevője létfontosságú információt kap, amely aktívan járul hozzá a balesetek elkerüléséhez.
A motorkerékpárok és az autók közötti gyors adatcsere alapja az ITS G5 nyilvános WLAN szabvány. Annak érdekében, hogy a szükséges információkat a távolabb közlekedő motorosok és autósok is megbízhatóan megkaphassák, a technológia az úgynevezett többszörös ugrás elvét alkalmazza, vagyis az információt automatikusan küldi egyik járműről a másikra.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A mobilitási megoldások a Bosch csoport legnagyobb üzleti szektora, 2016-ban értékesítési volumene elérte a 43,9 milliárd eurót, azaz a cégcsoport teljes árbevételének 60 százalékát. A Bosch csoport a világ egyik vezető autóipari beszállítója. A mobilitási megoldások üzletág a mobilitás három területén – automatizálás, elektromosítás, hálózatba kapcsolás – ötvözi a cégcsoport szakértelmét, és kínál integrált mobilitási megoldásokat ügyfelei számára. Az üzletág fő tevékenységi körei a következők: üzemanyag befecskendező technológia és meghajtási periféria-eszközök belső égésű motorok számára, elektromos meghajtási megoldások, járműbiztonsági rendszerek, vezetéstámogató- és automatizált funkciók, felhasználóbarát infotainment technikák, gépjárművek közötti, illetve gépjárművek és eszközök közötti kommunikáció, szerviz koncepciók, valamint utángyártás során nyújtott mérnöki támogatás és szervizelés. A Bosch olyan jelentős gépjárműipari innovációkért felel, mint az elektronikus motorvezérlés, az ESP® (elektronikus menetstabilizáló rendszer), valamint a közös nyomócsöves (common-rail) dízel technológia.
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte megközelítőleg 390 000 munkatársat foglalkoztat (2016. december 31-én) és 73,1 milliárd euró árbevételt ért el 2016-ban. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az intelligens városokhoz, a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz, és a hálózatba kapcsolt gyártáshoz. Szakértelmét az érzékelők technológiájában, a hálózatba kapcsolt szoftverek és szolgáltatások területén, valamint saját IoT felhőjében is hasznosítja, ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat kínál egyetlen forrásból. A Bosch csoport stratégiai célja innovatív megoldások létrehozása a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch 59 000 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén, világszerte 120 telephelyen.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.com, www.iot.bosch.com,
www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, www.bosch.hu