Stuttgart/Detroit – Az emberek egészsége és a bolygónk védelme érdekében a Bosch számos AIoT-megoldást is alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy a vállalatcsoport a mesterséges intelligencia (artificial intelligence, MI) és a dolgok internete (IoT) által kínált lehetőségeket ötvözi, hogy technikai újdonságaival segítse az embert és a környezetet. „Az AIoT alkalmazásával növeljük az energiahatékonyságot és felvesszük a küzdelmet a koronavírussal szemben” – hangsúlyozta Michael Bolle, a Bosch igazgatótanácsának tagja. „Az AIoT számos új lehetőséget kínál, amelyeket már jelenleg is használunk, de a jövőben további más területeken is szeretnénk alkalmazni. A „Fenntartható #LikeABosch” mottó jegyében a vállalat a 2021-es CES virtuális technológiai kiállításon és vásáron** újabb fenntartható megoldásokat mutat be az egészségvédelem, az otthon használható eszközök és a mobilitás területén.
A Bosch újdonságai között szerepel a világ első, a testen és a fülön viselhető okoseszközök számára fejlesztett, öntanuló, mesterségesintelligencia-alapú érzékelője, amellyel testre szabható az edzéskövetés. A mesterséges intelligencia ez esetben az érzékelőn fut, így edzés közben nincs szükség internetkapcsolatra, ez pedig növeli az energiahatékonyságot és az adatbiztonságot is. A vállalatcsoport emellett bemutatja egy másik érzékelőjét is, amely többek között a levegő minőségét és a relatív páratartalmat is méri, vagyis megmutatja a levegő aeroszolkoncentrációját. Ez olyan adat, amely a koronavírus elleni küzdelem során különösen fontos manapság.
Szintén hatékonyan segíthetik a vírus elleni küzdelmet a Bosch biztonsági kamerái, amelyek a mesterséges intelligenciának köszönhetően számos ügyfélspecifikus alkalmazást kínálnak. Egy új kamerarendszer például integrált intelligens videóelemzéssel, érintés nélkül, anonim módon és legfeljebb fél fok eltéréssel méri a testhőmérsékletet. Ezek a kamerák a Bosch Security and Safety Things start-up vállalkozásának nyílt kameraplatformjához fejlesztett szoftveres megoldás segítségével – az aktuális koronavírus-szabályozásnak megfelelően – ellenőrizni tudják az üzletek eladóterében egyszerre tartózkodó személyek számát. Ezt a platformot – négy, az idei évben elismert Bosch-megoldás egyikeként – a 2021-es CES® Innovációs Díjjal (2021 CES® Innovation Award Honoree) is jutalmazták. Szintén most debütál a vállalat új hordozható hemoglobinmérő eszköze, amely ujjszkenneléssel állapítja meg a vérszegénységet. Ez a készülék azokban a régiókban lehet különösen hasznos, ahol az orvosi ellátás gondot jelenthet. A mesterséges intelligenciával rendelkező hemoglobin-monitor 30 másodpercen belül ad eredményt, laborvizsgálat és vérvétel nélkül.
A Bosch Vivalytic készülék koronavírus PCR-tesztje az egyik legjobb példa arra, hogyan segíti az innovatív Bosch-technológia az egészségügyet. A készülék gyors eredményt képes adni: a laboratóriumok, orvosi rendelők, idősotthonok és kórházak egyidejűleg akár öt mintát is kiértékelhetnek, – a technológia ékes példájaként, a vállalatcsoport szlogenjének: „Életre tervezve”. A továbbfejlesztett szoftvernek köszönhetően a készülék kevesebb, mint 30 perc alatt megmutatja a koronavírus PCR-tesztjének pozitív eredményét. Az elemzőkészülékből és tesztkazettákból álló Vivalytic-rendszer a Bosch kutatás-fejlesztéssel foglalkozó mérnökeinek, a Bosch Healthcare Solutions szakértőinek és a Robert Bosch Kórház hosszú távú és kiváló együttműködésének eredménye.
Fenntartható #LikeABosch – a Bosch a klímavédelem úttörője
Egy Németországban nemrég megjelent tanulmány szerint az AIoT nemcsak az egészség, hanem a klíma védelmét is támogathatja. Eszerint a mobilitás, a gyártás és az épülettechnológia szakterületeinek átfogó digitalizálása is nagymértékben segítheti az országot a Párizsi Klímaegyezményben rögzített károsanyag-kibocsátási célértékek csaknem 50 százalékos teljesítésében (forrás: Accenture).
A cél elérésében a Boschnak is fontos szerepe van, amely az idei CES mottóját - „Fenntartható #LikeABosch”-t – a vállalati felelősségvállalás szerves részének tekinti. A #LikeABosch digitális imázskampány folytatása megmutatja, hogy a fenntartható termékek használatával hogyan tehetünk még többet a klímavédelemért. A Bosch csoport ebben úttörő szerepet vállalt, hiszen a számítások szerint mind a 400 telephelye világszerte már 2020 óta szén-dioxid-semlegesen működik. A Bosch így az első globális iparvállalat, amely már nem hagy szén-dioxid lábnyomot saját energiaelőállítása során. „Következő lépésként a Bosch a teljes értékláncában, a beszerzéstől egészen a termékek felhasználásáig figyelni fogja a károsanyag-kibocsátást” – fejtette ki Michael Bolle. Ennek jegyében a Bosch az első autóipari beszállítóként csatlakozott a Science-Based Targets kezdeményezéshez, azzal a konkrét céllal, hogy 2030-ig 15 százalékkal mérsékelje az upstream- és downstream kibocsátásokat. A Bosch klímavédelmi eredményeit külső szervezetek is elismerik, a nonprofit Carbon Disclosure Project (CDP) például már felvette „A-listájára” a vállalatot.
A tavaly alapított Bosch Climate Solutions tanácsadó cégén keresztül a Bosch csoport az éghajlatvédelmi intézkedések kapcsán más társaságokkal is megosztja tapasztalatait. A Bosch startup vállalkozása többek között a vállalat saját, felhőalapú energiaplatformját is értékesíti, amely intelligens algoritmusokkal csökkenti a gépek energiafelhasználását, növelve a gyártási folyamatok hatékonyságát. A platformot már a Bosch több mint száz telephelyén alkalmazzák, jelentős mértékben hozzájárulva a vállalat szén-dioxid kibocsátás törekvéseihez.
Digitális és fenntartható jövő– a Bosch vezető szerepet kíván betölteni az ipari gyártás során használt mesterségesintelligencia-alapú fejlesztésekben
„Minden területünkön vezető AIoT-vállalattá kívánunk válni” – jelentette ki Michael Bolle. Ennek a legfontosabb előfeltétele a mesterséges intelligenciába vetett bizalom megteremtése, azért, hogy javíthassuk az emberek életminőségét és klímabarát megoldásokat használhassunk. A Bosch csoport etikai határvonalakat húzott a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatban. Belső etikai kódexet fogalmazott meg, amelynek alapelve, hogy a mesterségesintelligencia-alapú döntéseket mindig az emberek ellenőrzik.
A Bosch hálózatba kapcsolja épületgépészeti és mobilitási termékeit is, hogy növeljük a termelés energiahatékonyságát. A vállalatcsoport háztartások számára is kínál olyan rendszert, amely hőszivattyúval és napelem-rendszerrel kombinálva akár 60 százalékos elektromosáram-megtakarítást biztosít. Az elektromos gépjárművek tulajdonosai pedig olyan mobilitásalapú szolgáltatásokat érnek el, mint például az „akkumulátor a felhőben”, amely intelligens szoftverelemzés segítségével akár 20 százalékkal is mérsékelheti az akkumulátorok elhasználódását.
Az elektromossá alakított hajtásrendszerek és az automatizált vezetés, valamint a személyre szabott és hálózatba kapcsolt szolgáltatások kombinációja a szoftveralkalmazásokat is bővíti. A járműszámítógépek központi szerepet töltenek be, erősítve a vállalatcsoport vezető szerepét a szoftveres elektronikai rendszerek területén. Az év elején 17 ezer munkatárssal kezdte meg tevékenységét az új Cross-Domain Computing Solutions üzletág, amely a Bosch minden járművel kapcsolatos szakterület számítógépeinek, érzékelőinek és szabályzóegységeinek hardver- és szoftverfejlesztését egyesíti. Ezzel csökken a járműfejlesztés komplexitása, így az új funkciók a jövőben gyorsabban juthatnak el a felhasználókhoz.
Szakértelem a Hold felfedezéséhez –mesterséges intelligencia az űrkutatásban
A tavalyi CES-en a vállalat bemutatta a Nemzetközi Űrállomás (ISS) számára készített SoundSee mesterségesintelligencia-szenzorrendszerét, az új fejlesztés pedig a Hold felszínén zajló kutatásokat segíti. A NASA Tipping Point projektjében a Bosch az Astrobotic és a WiBotic vállalatokkal, valamint a Washingtoni Egyetemmel közösen dolgozik egy olyan technológia fejlesztésén, amely kisebb robotok Holdon történő működését intelligens navigálással és vezeték nélküli töltéssel segíti. A Bosch Pittsburghben és a Szilícium-völgyben dolgozó kutatói a mesterségesintelligencia-alapú, intelligens adatelemzés és a vezeték nélküli hálózati megoldások szakterületein szerzett tapasztalataikkal vesznek részt a projektben, és a projektben szerzett ismereteiket a Bosch „földi” AIoT-megoldásainak további fejlesztésében is használják majd.
Mindez jól mutatja, hogy mennyi lehetőséget kínál az AIoT és ebben a fenntarthatóságnak milyen fontos szerepe van. „Csak azok a vállalatok lehetnek sikeresek a jövőben, amelyek már ma a fenntarthatóságra összpontosítanak és használják az AIoT-t” – hangsúlyozta Michael Bolle, a Bosch igazgatótanácsának tagja.
A Bosch a virtuális CES 2021 kiállításon:
- VIRTUÁLIS SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ: 2021. január 11., hétfő, 14:00 - 14:30 óra (CET) (8:00 - 8:30 óra EST); Dr. Michael Bolle, a Robert Bosch GmbH ügyvezető igazgatója és Mike Mansuetti, a Bosch North America elnöke a Bosch Media Service oldalán
- VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁSI STAND: 2021. január 12. - február 15. a www.ces.tech oldalon
- KÖVESSE a Bosch CES 2021 újdonságait a Twitteren: #BoschCES
- RÉSZLETES TÉMABEMUTATÓK A BOSCH SZAKÉRTŐIVEL: 2021. január 12. - február 15. a www.ces.tech oldalon
- „Sustainable #LikeABosch: How a key global industry player drives carbon neutrality” („Hosszú távon fenntartható #LikeABosch: hogyan segíti elő egy meghatározó globális iparvállalat a szén-dioxid-semlegességet”) – 2021. január 13., szerda, 14:15 - 14:45 óra (CET) (8:15 - 8:45 óra EST) Torsten Kallweit, központi munkavédelmi, tűzvédelmi, környezetvédelmi és hosszú távú fenntarthatósági igazgató, egyben a Bosch Climate Solutions GmbH műszaki ügyvezető igazgatója, valamint Annette Wagner, központi hosszú távú fenntarthatósági és ötletműhely igazgató
- “Move #LikeABosch: Technology for sustainable future mobility” („Mozgás #LikeABosch: a jövő hosszú távon fenntartható mobilitásának technikája”) – 2021. január 12., kedd, 18:15 - 18:45 óra (CET) (12:15 – 12:45 óra EST) Mike Mansuetti, a Bosch North America elnöke és Tim Frasier, az Automotive Electronics North America elnöke
- „AI in action: Application examples from the fields of fitness tracking and well-being to smart cameras” („Akcióban az MI: alkalmazási példák a fitneszaktivitás-követés és a well-being területeitől az okoskamerákig”) – Kaustubh Gandhi, rangidős termékmenedzser és Sina Isabell Springer, üzletfejlesztési menedzser
- „Perfectly keyless advanced” („Tökéletesen kulcsnélküli – továbbfejlesztve”) – Tim Frasier, az Automotive Electronics North America elnöke, Daniel Kornek, a járműhozzáférés (Perfectly Keyless) termékterület vezetője és Jia Hou, üzletfejlesztési menedzser
*A Carbon Disclosure Project (CDP) egy nemzetközi nonprofit szervezet, amely világszerte támogatja a befektetőket, vállalatokat, városokat, államokat és régiókat abban, hogy környezeti hatásaikat bemutassák a nyilvánosság számára. A CDP célja, hogy a környezeti jelentéstétel és kockázatkezelés üzleti normává váljon, ezzel ösztönözve a nyilvánosságot, az átláthatóságot és a fenntartható gazdaság érdekében végzett tevékenységeket. A CDP minden évben több ezer szervezetet értékel „A-F” minősítéssel. Az „A” listára kizárólag a legjobb minősítést elérők kerülhetnek fel.
**CES (Consumer Electronics Show): a világ legnagyobb szórakoztató elektronikai kiállítása Las Vegasban. A CES-t idén a koronavírus-járvány miatt a virtuális térben rendezik meg.
Varga Zita Hella
Telefon: +36 70 667-6374
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte mintegy 400 000 munkatársat foglalkoztat (2019. december 31-én) és 77,7 milliárd euró árbevételt ért el 2019-ben. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az intelligens városokhoz, a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz, és a hálózatba kapcsolt gyártáshoz. A Bosch fenntartható, biztonságos és izgalmas mobilitási megoldásokat nyújt partnereinek. Szakértelmét az érzékelők technológiájában, a hálózatba kapcsolt szoftverek és szolgáltatások területén, valamint saját IoT felhőjében is hasznosítja, ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat kínál egyetlen forrásból. A Bosch csoport stratégiai célja, hogy olyan termékekkel és megoldásokkal könnyítse a hálózatba kapcsoltságot, amelyek mesterséges intelligenciát (MI) használnak, vagy annak segítségével fejlesztettek, gyártottak. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch 72 600 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén 126 telephelyen világszerte, többek között 30 000 szoftvermérnököt.
A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 94 százaléka a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A maradék üzletrészek a Bosch családnál, a család tulajdonában lévő társaságnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu, iot.boschblog.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse