Gyerekcipőben jár még a mesterséges intelligencia (MI), de már most látszik, hogy a következő évek kulcstechnológiája lesz, egy új ipari forradalom előfutára. Az MI életünk legnagyobb lehetősége vagy legnagyobb kihívása? Tényleg elveszi a munkánkat vagy megment minket? A Bosch Magyarország Podcast legújabb adásában a szakértők azt boncolgatták, hogy a magyar társadalom felkészült-e az MI korszakára.
A mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődése már napjainkban is nagy mértékben alakítja mindennapi életünket és munkahelyeinket. A pozitív és a negatív hatásokról, a magyarok technológiai hozzáállásáról, a vállalatok és az oktatás jövőt formáló szerepéről beszélgettek a Bosch Magyarország Podcast friss epizódjában Pintér Róbert PhD, szociológus és politológus, a Corvinus Egyetem Infokommunikációs Tanszékének oktatója és a vállalati digitalizációt kutató Digiméter szakmai vezetője, valamint Hack Mónika, a magyarországi Bosch csoport vállalati kommunikáció és kormányzati kapcsolatok osztályának sajtókapcsolatokért felelős munkatársa és Tóth Edit, a magyarországi Bosch csoport digitális média menedzsere.
Definíciós problémáink vannak
A mesterséges intelligencia egy olyan általános célú technológia, mint a gőzgép vagy az elektromosság, hiszen a segítségével nem egy konkrét problémát oldhatunk meg, hanem életünk több területén is bevethető. Ráadásul rendkívül gyors fejlődése miatt a magyarok egynegyede nem is tud lépést tartani mindezzel, derült ki a Bosch Tech Compass nemzetközi felmérésből. A technológiával szembeni bizalmatlanság azonban ennél mélyebb okokra is visszavezethető. „Definíciós problémáink vannak az MI használatával kapcsolatosan. Sok alkalmazásról nem is tudjuk, hogy MI alapú vagy egyszerűen nem tekintjük annak” – emelte ki Pintér Róbert PhD, szociológus és politológus. Ilyenek többek között az autónavigáció, a forgalom alapján javasolt tömegközlekedési eszközök vagy az optimalizált útvonalak meghatározása, de idetartozik a közösségi média használat vagy a fordítóprogramok alkalmazása, emellett az időjárás-előrejelzéssel kapcsolatos applikációk is.
Úgy félünk az ismeretlentől, hogy nincs saját tapasztalatunk
Bár a magyarok 53 százaléka úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia lesz a következő évtized meghatározó technológiája, a Bosch Tech Compass kutatása szerint a napi szintű alkalmazás még elenyésző: példának okáért a ChatGPT-t csak minden huszadik ember használja rendszeresen. A felmérésből az is kiderül, hogy bár még kevesen próbálták, mégis minden második megkérdezett tart attól, hogy az MI a jövőben veszélyeztetni fogja vagy elveszi a munkáját. Ahhoz, hogy az elfogadás és a bizalomépítés folyamata elinduljon, hasonló utat kellene bejárnunk, mint amikor az internetet bevezették, emlékeztet Pintér Róbert szociológus, aki szerint a magyaroknál az IWIW hozta meg ezt az áttörést. Most viszont hiányzik az a belépő alkalmazás, ami segítené a megértést, miközben sokan nem elég nyitottak arra, hogy első kézből szerezzenek tapasztalatot.
Versenyelőny lesz a digitális nyitottság
A Bosch Tech Compass válaszadói szerint az MI elfogadásában a vállalatoknak és az oktatásnak is nagy szerepe van, amit a szociológus is megerősített. Hack Mónika, a magyarországi Bosch csoport vállalati kommunikáció és kormányzati kapcsolatok osztályának sajtókapcsolatokért felelős munkatársa elmondta, hogy „a Bosch 2020 óta rendelkezik mesterséges intelligencia kódexszel, hiszen a legújabb nemzetközi innovatív trendeket követve a mesterséges intelligencia a vállalat minden termékében megtalálható vagy hozzájárul azok gyártásához. Emellett vállalati érték a folyamatos tudásfejlesztés: nemcsak a munkavállalók, hanem a beszállítók és a jövő generációinak képzése is.”
Ugyanakkor nemcsak a vállalatok, de a munkavállalók is felelősek azért, hogy a folyamatos képzéseknek köszönhetően versenyképesek maradjanak. Arra a kérdésre, hogy egyenlőtlenséget fog-e okozni, ki milyen gyorsan tud a változásokkal lépést tartani, a szociológus elmondta, hogy középtávon (5–15 éven belül) a szakmák nagy többsége átrétegeződik, és az iparági szegmensben a technológiai nyitottság előnnyé válik: „nem feltétlenül a cégnél eltöltött idő, a tapasztalat vagy a munkahelyi tudás, hanem a digitális nyitottság fog szerepet játszani abban, ki milyen karrierutat tud bejárni. Tehát végül nem az MI veszi el a munkát, hanem egy másik ember, aki ügyesebben tudja azt használni.”
Kritikus gondolkodásra is szükség van
„Az MI használata óriási kihívást jelent az oktatás számára” – mondta el Pintér Róbert – „és a számonkérés módját a jövőben teljesen át kell alakítani. Ahhoz, hogy minél gyorsabban, jobb minőségben, hatékonyabban hozzunk létre megoldásokat, és ehhez etikus és legális módon használjuk a rendelkezésre álló eszközöket, meg kell tanítani az iskolákban az MI helyes alkalmazását.”
A beszélgetésből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligencia munkahelyi és mindennapos alkalmazásához elengedhetetlen lesz a forrásellenőrzés. A kiberbiztonsági tudatosság, illetve a kritikus gondolkodás kialakításában, így az álhírek, hamisítványok felismerésében a kormányzat, a jogalkotók, a szakmai testületek és az oktatás mellett az egyéneknek és a vállalatoknak is nagy felelőssége van. „Az embereknek ezen a területen is szükségük van támogatásra” – hangsúlyozta Hack Mónika. – „Ahhoz, hogy a legújabb technológiai fejlesztéseket biztonságosan tudják használni, edukálni kell. Mi, a Boschnál például márkafüggetlen szakmai tartalmakkal, blogokkal, podcast beszélgetésekkel segítjük az általános megértést. Munkatársaink pedig célzott képzéseken, workshopokon vehetnek részt a témában, és kiemelten kezeljük a tudásmegosztást a vállalaton belül.”
Bosch Magyarország Podcast: technológiáról közérthetően
A Bosch Magyarország Podcast az innováció és a kutatás-fejlesztés aktuális témáival, szakértő vendégek segítségével közérthető válaszokat keres a jövő technológiájának legégetőbb kérdéseire. Aki szeretne többet megtudni a mesterséges intelligencia aktuális kérdéseiről, a válaszokat meghallgathatja, sőt meg is nézheti a Bosch Magyarország Youtube, Spotify, Apple Podcasts és Simplecast podcast-csatornáin!
Varga Zita Hella
Telefon: +36 70 667-6374
A Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős cégcsoport lett. Hazánkban a Bosch csoport nyolc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködéseként Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója. A 2023-as pénzügyi évben 2207 milliárd forint teljes nettó árbevételt ért el, ebből a magyar piacra való csoporton kívüli értékesítésből származó árbevétele 343 milliárd forint volt. A magyarországi Bosch csoport több mint 18 300 munkatársat foglalkoztat (2023. december 31-én). A 2024-es magyarországi adatok 2025. május 29-től lesznek elérhetők. Az egyes gyártó, kereskedelmi és fejlesztési egységekhez tartozó kereskedői és szervizhálózat a teljes országot lefedi.
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte mintegy 418 000 munkatársat foglalkoztat (2024. december 31-én) és 2024-ben 90,3 milliárd euró árbevételt ért el. A cégcsoport négy üzleti területen végez tevékenységet, ezek a mobilitás, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A vállalat célja, hogy üzleti tevékenysége során technológiáin keresztül olyan trendeket határozzon meg, mint az automatizálás, az elektromosítás, a digitalizáció, a hálózatba kapcsolás és a fenntarthatóságra való összpontosítás. A Bosch régiókon és iparágakon átívelő, széles körű jelenléte tovább erősíti innovációs erejét és stabilitását. A szenzortechnológia, a szoftverek és a szolgáltatások terén szerzett, bizonyított szakértelmének köszönhetően a Bosch komplex megoldásokat kínál ügyfelei számára. Emellett a vállalatcsoport a hálózatba kapcsolás és a mesterséges intelligencia területén szerzett tudását felhasználóbarát, fenntartható termékek fejlesztésére és gyártására is alkalmazza. A Bosch célja, hogy „Életre tervezve” technológiájával hozzájáruljon az emberek életminőségének javításához és a természeti erőforrások megőrzéséhez. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak több mint 60 országban működő csaknem 490 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch világszerte 136 telephelyen mintegy 87 000 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu, iot.boschblog.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse