Adja meg adatvédelmi beállításait

Marketing

A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Azok a cookie-k és nyomkövető mechanizmusok, melyek tehcnikailag nem feltétlenül szükségesek az oldal működéséhez, lehetővé teszik számunkra, hogy jobb felhasználói élményt és egyedi ajánlatokat (marketing cookie-kat és nyomkövető mechanizmusokat) nyújtsunk. Ezek csak akkor használhatók, ha Ön előzetesen hozzájárult: Tudjon meg többet



Visszavonás

Az alábbi linken: Adatvédelmi beállítások bármikor visszavonhatja a hozzájárulását, mely módosítás a visszavonástól lép hatályba. További információért kattintson az alábbi linkre: Adatvédelmi tájékoztató / céges információk.

Itt módosíthatja az adatvédelmi beállításait

Összes cookie letiltása: Amennyiben szeretné letiltani az összes cookie-t, kérjük nyissa meg böngészője beállításait, majd tiltsa le a cookie-k használatát. Kérjük vegye figyelembe, hogy ebben az esetben előfordulhat, hogy a weboldal bizonyos funkciói nem lesznek elérhetők.

Kérjük a jelölőnégyzetbe kattintva adja meg nekünk hozzájárulását vagy vonja vissza azt.

A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Azok a cookie-k és nyomkövető mechanizmusok, melyek tehcnikailag nem feltétlenül szükségesek az oldal működéséhez, lehetővé teszik számunkra, hogy jobb felhasználói élményt és egyedi ajánlatokat (marketing cookie-kat és nyomkövető mechanizmusokat) nyújtsunk. Ezek csak akkor használhatók, ha Ön előzetesen hozzájárult: Tudjon meg többet




További információért kattintson az alábbi linkre: Adatvédelmi tájékoztató / céges információk.

A Bosch 2015-ös előzetes számadatai

Először 70 milliárd euró felett a Bosch árbevétele A növekedés motorja az innováció és a hálózatba kapcsoltság

A Bosch 2015-ös előzetes számadatai

Stuttgart – Az előzetes adatok szerint a Bosch csoport árbevétele a cégcsoport története során 2015-ben először haladta meg a 70 milliárd eurót. A vállalat hozzávetőlegesen tíz százalékkal1 tudta növelni a bevételeit tavaly, és a nyereség is növekedett. A rendkívüli hatásokkal együtt a kamatfizetés és adózás előtti eredmény (EBIT) nagysága mintegy öt milliárd euróra emelkedett. Az egyszeri és rendkívüli hatások miatti kiigazítás után a nyereség elérte a 4,5 milliárd eurót. A 6,5 százalékos üzemi eredmény meghaladja az előző évi értéket. A saját tőke arány stabil, a likviditás pedig továbbra is magas szintű annak ellenére, hogy a BSH Hausgeräte GmbH és a Robert Bosch Automotive Steering GmbH felvásárlása milliárdokba került. „Vállalatunk innovatív erejének köszönhetően 2015-ben egy kihívásokkal teli üzleti környezetben és több stagnáló piacon is sikerrel tudtuk folytatni a növekedési tendenciát. Ennek az üzleti sikernek az egyik fő hajtóerejét a hálózatba kapcsolt világhoz kidolgozott megoldások egyre nagyobb száma jelenti” – mondta Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke.

A Bosch a digitális átalakulás alakítója
A Bosch tevékenységének jelenlegi – esetenként az alapokig ható – átalakítója az internetes termékek köre, illetve azok hálózatba kapcsolása. A Bosch a világon az egyetlen olyan vállalat, amelyik az internetes termékek mindhárom szintjén aktív. A Bosch csoport olyan kulcstechnológiákat kínál, melyek biztosítják a hálózatba kapcsolhatóságot, például szenzorokat és szoftvereket, valamint ezek alapján új szolgáltatásokat is fejleszt. „Az érzékelők, a szoftverek és a szolgáltatások terén meglévő szakértelmünkkel alakítjuk a hálózatba kapcsolt világot és új üzleti lehetőségeket tárunk fel. A „digitális átalakulás” nem jelent fenyegetést. Valójában hatalmas lehetőséget látunk benne”– szögezte le Denner. A vállalat alig néhány hete jelentette be például, hogy belép az okos otthonok piacára. A Las Vegas-i CES során a Bosch első alkalommal mutatta be saját okos otthon rendszerét a nagyközönségnek.

2015-ös üzleti teljesítmény üzletágak szerint
A négy üzletág árbevétele változatosan alakult 2015-ben. Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának pénzügyekért felelős tagja, egyben elnökhelyettese szerint „2015-ben számos területen tovább javítottuk pozíciónkat és versenyképességünket, valamint növeltük piaci részesedésünket”. Az előzetes számadatok szerint a globális járműgyártás szerény növekedése ellenére a Mobilitási megoldások üzletágnak sikerült az árbevételét jelentősen növelnie. 2015-ben az árbevétel összességében 41,7 milliárd euróra, vagyis 12 százalékkal emelkedett. Tavaly a Bosch legsikeresebb termékeit a benzin és gázolaj befecskendezési rendszerek, a vezetőtámogató rendszerek és az infotainment rendszerek jelentették. A Fogyasztási cikkek üzletág is stabil fejlődést könyvelhetett el: az előző évhez képest 9,3 százalékkal, 17,2 milliárd euróra nőtt árbevétele. Az ágazat legkelendőbb termékeit az akkumulátoros elektromos kéziszerszámok és a háztartási eszközök mint például a hálózatba kapcsolt tűzhelyek jelentették.

Az Energia- és épülettechnika üzletág rekordnak számító, a 2014-es értéket lényegesen meghaladó tizenegy százalékos növekedést produkált. Az üzletág 5,1 milliárd euró árbevételt ért el. A siker elsődleges tényezőit a szolgáltatások, a nagy infrastrukturális projektekhez készült biztonsági rendszerek és a hálózatba kapcsolt intelligens fűtési megoldások jelentették. Az Ipari technika üzletágat továbbra is érinti a globális gépipari gyengélkedés. Árbevétele így 1,7 százalékos visszaeséssel 6,6 milliárd euróra csökkent az előző évhez képest. 2015-ben a hajtás- és vezérléstechnika üzletágat további veszteségek érték a gépipari piac fontos szegmenseiben.

2015-ös üzleti teljesítmény régiók szerint
A Bosch európai üzleti tevékenysége bíztató fejlődést mutatott 2015-ben. A térség árbevétele lényegesen meghaladta a 2014. évi szintet: az előzetes számadatok szerint a Bosch 4,2 százalékkal, 37,5 milliárd euróra növelte árbevételét. Az árbevétel Németországban is jól alakult. Különösen meredeken nőtt az árbevétel Észak-Amerikában: a technológiák és szolgáltatások szállítójának árbevétele 24 százalékkal, 12,6 milliárd euróra emelkedett. Dél-Amerikában a helyzet továbbra is nehéz, ez a Bosch csoport árbevételének alakulásában ez is tükröződik. Az előzetes számadatok szerint a 2015. évi 1,4 milliárd eurós árbevétel 13 százalékkal maradt el az előző évi értéktől. Az Ázsia-csendes-óceáni térségben a Bosch árbevétele 16 százalékkal nőtt 19,1 milliárd euróra. A Bosch szerint Afrika hosszú távú lehetőséget jelent. 2015-ben a vállalat folytatta ottani tevékenységeinek bővítését.

Létszámnövekedés Európában, az Ázsia-csendes-óceáni térségben és az Egyesült Államokban
A 2015. december 31-i adatok szerint a Bosch világszerte mintegy 375 000 főt foglalkoztatott. Összességében a létszám 17 600 fővel nőtt 2015-ben. A legnagyobb növekedés Közép- és Kelet-Európában, Németországban, az Ázsia-csendes-óceáni térségben és az Egyesült Államokban történt. Főként informatikai szakemberekre volt szükség.

2016 – visszafogottan optimista kilátások
A Bosch a világgazdaság szerény mértékű, csupán 2,8 százalékos növekedésére számít 2016-ban. „Fel kell készülnünk a piacok erősebb ingadozására mind regionális szinten, mind egyes ágazatokban egyaránt” – jelentette ki Asenkerschbaumer. A geopolitikai helyzet 2016-ban is összetett marad, komoly bizonytalanságok mellett. A Bosch célja ettől függetlenül idén is a növekedési tendencia folytatása és a különböző piacoknál gyorsabb növekedés elérése. A vállalat hosszú távú életképességét biztosító hatalmas beruházások ellenére az eredmények és a nyereség értéke tovább javítandó.

Hálózatba kapcsolt megoldásokkal az egyszerűbb, könnyebb és jobb élet felé
A Bosch stratégiai célja az, hogy megoldásokat kínáljon a hálózatba kapcsolt mobilitás, a hálózatba kapcsolt gyártás, valamint a hálózatba kapcsolt energiarendszerek és épületek terén. A vállalat ezen a téren több új megoldást is piacra dobott 2015-ben. „A hálózatba kapcsolt technológia jelenti a kulcsot a jövő kihívásaihoz, mint amilyen az erőforrások szűkössége és az urbanizáció” – mondta Denner. Például egy intelligens, hálózatba kapcsolt épületben akár 40 százalékkal is csökkenthető a felhasznált energia mennyisége. 2020-ra a világon az összes háztartás 15 százaléka, azaz mintegy 230 millió háztartás lesz felszerelve okos otthon megoldásokkal. „A hálózatba kapcsolt technológia és rendszerek dolga az, hogy könnyű és egyéni működést biztosítson a felhasználóknak” – tette hozzá Denner. A Bosch okos otthon rendszer fejlesztése emiatt a felhasználói tapasztalatokra alapult. Az egyetlen platformot tartalmazó rendszer olyan eszközök intelligens hálózatba kapcsolását teszi lehetővé, mint a fűtés, a háztartási gépek, valamint a szórakoztató, a világítási és a biztonsági rendszerek. A hálózatba kapcsolt összes otthoni eszköz egyetlen alkalmazással működtethető okostelefonról vagy táblagépről.

A bevált területek erősségeire kell építeni, bátran ki kell lépni új területekre
„Jelenleg olyan ígéretes, új területekre lépünk ki, mint az intelligens otthonok és a hálózatba kapcsolt ipar, de emellett a hagyományos piacainkon is megragadunk minden lehetőséget” – mondta Denner. Ilyen lehetőséget jelent például a mobilitás villamosítása. 2015-ben az egyik legfontosabb felvásárlást a Seeo Inc. nevű amerikai akkumulátor-technológia startup cég felvásárlása jelentette. A Boschnak így most már rendelkezésére áll egy úttörő know-how a szilárd cellák terén. Denner véleménye szerint ezzel „a Bosch mindenképpen része lesz ennek a folyamatnak attól függetlenül, hogy az fejlődő vagy leépülő irányt vesz majd”. A Bosch a motorkerékpárok és haszongépjárművek szegmensében is nagy lehetőséget lát. A vállalat nemrégiben mindkét szegmens esetében célirányos üzleti egységeket hozott létre, hogy jobban szolgálja a piaci és vásárlói igényeket. Az automatizálás, a villamosítás és a hálózatba kapcsoltság – vagyis a három fő mobilitási trend – is hosszú távú hatást gyakorol a haszongépjárművekre és a motorkerékpárokra. A haszongépjárművek szegmensében az automatizálás egyre nagyobb szerepet játszik a balesetek számának csökkentésében. A motorkerékpárok befecskendezési rendszerei – a jelenleg elterjedt porlasztós rendszerekkel ellentétben – csökkentik az üzemanyag-fogyasztást, ezzel pedig nagyban hozzájárulnak az erőforrások megőrzéséhez, főként a fejlődő országokban.

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése – dízelmotorok nélkül lehetetlen
Ezzel kapcsolatban Denner a dízel technológia fontosságát is kiemelte a globális felmelegedéssel összefüggő célkitűzések eléréséhez. „Csak dízellel lehetséges például az EU nagyratörő CO2 célkitűzéseinek az elérése.” A dízelüzemű járművek CO2 kibocsátása lényegesen kisebb, mint benzines társaiké. „A dízel a városi levegő minőségéről és részecsketartalmáról folyó vitákban is a megoldás, és nem a probléma részét jelenti” – szögezte le Denner. Hozzátette, hogy a korszerű szűrési technológiának köszönhetően a dízelüzemű járművek még csökkentik is a nagyvárosok levegőjének részecsketartalmát. „A dízelüzemű jármű tisztítja a levegőt.” Denner ismételten hangot adott meggyőződésének, miszerint a dízel erőátviteli rendszer tovább javítható. Elmondása szerint a Boschnak megvan a technológiája ahhoz, hogy a dízelmotorok nitrogénoxid-kibocsátását rendkívül alacsony szintre mérsékelje, akár valós, vezetési körülmények között is. „Fejlesztési célunk az, hogy a dízelmotorok ne csak a próbapadon, hanem az utakon is teljesítsék a hatályos szabványok előírásait” – folytatta. A Bosch egy ideje már kifejezetten támogatja egy reálisabb tesztciklus és az autók valós kibocsátásmérésének bevezetését. Denner szerint az is támogatandó, hogy a sorozatgyártású járművek rendszeres ellenőrzéseit független tesztintézetek végezzék.

Megjegyzés
A 2015. évi árbevétel és a korábban közölt 2014. évi 49 milliárd eurós összeg közötti különbség részben a BSH Hausgeräte GmbH és a Robert Bosch Automotive Steering GmbH teljes konszolidálásának eredménye. A szóban forgó növekedésből a konszolidálás önmagában 15 milliárd euró.

1A nemrégiben felvásárolt Robert Bosch Automotive Steering GmbH (korábban: ZF Lenksysteme GmbH) és BSH Hausgeräte GmbH (korábban: BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH) teljes konszolidálása 2015-ben történt meg először. Az azonos alapon történő összehasonlíthatóság megkönnyítése érdekében az összes 2014. évi adat kiigazításra került.

A Bosch csoport fontosabb adatai
2015-ös pénzügyi év – előzetes adatok

Az adatok (kerekített számok) milliárd euróban értendők

2015

20142

Változás

Árbevétel összesen

70,6

64,2

9,9%

 

Az üzletágak árbevétele

Mobilitási megoldások

41,7

37,2

12%

Ipari technika

6,6

6,7

-1,7%

Fogyasztási cikkek (más tevékenységekkel együtt)

17,2

15,7

9,3%

Energia- és épülettechnika

5,1

4,6

11%

 

Árbevétel a főbb régiókban

Európa
- melyből Németország

37,5
14,4

36,0
14,0

4,2%
2,6%

Észak-Amerika (Mexikóval együtt)

12,6

10,1

24%

Dél-Amerika

1,4

1,6

-13%

Ázsia-csendes-óceáni régió (egyéb régiókkal együtt)

19,1

16,5

16%

 

Kutatási és fejlesztési ráfordítások

6,3

5,6

12%

Szabadalmi bejelentés (összes / munkanap)

5 422 / 22

5 567 / 22

 

 

Kamatfizetés és adózás előtti nyereség – EBIT az árbevétel százalékában

5,0

7,0

3,7

5,8

 

Nyereség (egyszeri és rendkívüli hatások kiigazítása után), az árbevétel százalékában

4,5

6,5

3,7

5,8

 

 

Munkatársak száma

2015. december 31-én

Változás

Bosch csoport

375 000

17 600

Európa
- melyből Németország

230 000
132 000

10 000
3 600

Amerika

41 000

2 700

Ázsia-csendes-óceáni régió (egyéb régiókkal együtt)

104 000

4 900

 

Munkatársak száma a kutatás-fejlesztés területén

2015. december 31-én

Változás

Bosch csoport

55 000

4 300

Európa
- melyből Németország

31 600
24 600

2 100
1 100

Amerika

2 800

100

Ázsia-csendes-óceáni régió (egyéb régiókkal együtt)

20 600

2 100


2A 2014. évi számadatok összehasonlítható alapon kerültek feltüntetésre, beleértve a Robert Bosch Automotive Steering GmbH és a BSH Hausgeräte GmbH adatait is.

Címkék: Bosch, árbevétel, növekedés, innováció, hálózatba kapcsolt, Stuttgart, digitális, átalakulás, internet, technológia, mobilitási megoldások, fogyasztási cikkek, energia, épülettechnika, ipar, ipari technika, dízel, motor, motorok, károsanyag, kibocsátás

Hack Mónika

+36 70 510 5516