Miközben sorra jelennek meg a piacon különféle gyártók hibrid-meghajtású járművei, szakmai fórumokon és az autós közbeszédben élénk diskurzus tárgya a részleges és teljes elektromos meghajtás rövid és középhosszú távú jövője, előnyei és hátrányai. Az alábbiakban röviden áttekintjük az elektromos meghajtás innovációjának valamennyi területén aktív Bosch e témára vonatkozó jelen- és jövőképét.
„Műszaki szempontból a teljesen elektromos meghajtáshoz vezető lépés nem túlságosan nagy. Ám ez a lépés jelentős költségekkel jár: várakozásaink szerint 2020-ban az elektromos járművek 45 százalékkal többe kerülnek majd, mint a velük összevethető, belső égésű motorral szerelt járművek. Noha a belső égésű motor átlagosan mintegy 3 ezer eurós költségét megtakarítjuk, számolni kell az elektromos hajtáslánc mintegy 8 ezer eurós többletköltségével. Ebből megközelítőleg 6 ezer eurót tesznek ki az akkumulátorok. Az elektromos meghajtás alkotóelemeinek további fejlesztése és gyártása során az egyik legfontosabb kérdés tehát, hogy miként csökkenthető előállítási költségük.” – nyilatkozta idén tavasszal Dr. Rolf Bulander, a Bosch Gasoline Systems elnöke a vállalat 60. járműtechnikai sajtótájékoztatóján.
Vonzó választás lesz-e az elektromos autó?
A környezettudatosság növekvő jelentősége sem képes megszüntetni a vásárlói árérzékenységet, így az ár a jövőben is döntő tényezőt jelent majd abban, hogy az autóvásárlók elfogadják-e az elektromos járműveket. A mennyiség növekedésével az ár csökken, az ár csökkenésével pedig nő az elfogadottság. Ez a Bosch valamennyi projektjére igaz az elektromos meghajtás terén, az elektromos kerékpároktól a hibrideken és a plug-in hibrideken át, a teljesen elektromos járművekig. Ezért szerepel a Bosch teendőinek listáján előkelő helyen a költségcsökkentés. A vállalat jelenleg több márka, egyebek mellett az Audi, a Porsche, a Volkswagen, Peugeot és a Citroen számára is szállít hibrid e-hajtás rendszereket, tehát Európa vezető járműgyártóinak az elektromos autózás felé vezető útját egyengeti. A Bosch szerint a költségcsökkentés legfontosabb feltétele a standardizálás. A Bosch e-hajtás rendszerek elemeinek költségoptimalizált moduláris kialakítása csökkenti a változat - specifikus fejlesztési és tesztelési kiadásokat, ezért olyan alkotóelemek, mint például az elektromos motorok gyorsan és költséghatékonyan az egyes autógyárak igényeihez igazíthatók. A Bosch azonban úgy látja, hogy az elektromos járművek piaci térhódításához és sikeréhez a járműiparnak standardizálnia kell az e-hajtás rendszerek mindazon elemeit, amelyek nem a megkülönböztetést, a márkaazonosítást szolgálják a versenyben. A Német Járműipari Szövetség (VDA) például sikeresen megállapodott egy kezdeti standardról a lítium-ion cellák méretére vonatkozóan, de túlságosan kevés közös figyelem irányul az egyszerű elektromos alkotórészek szabványosítására. Például egy csatlakozó, egy nagyfeszültségű tápkábel, vagy egy inverter, melyek egyszerű szerkezetek, az egyes autógyártók mégis külön, kis mennyiségben gyártják, és így közel annyiba kerülnek, mint az e-hajtás rendszerek rendkívül összetett, lényeges alkotóelemei. A Bosch szerint tehát az elektromos autózás elterjedésének legfontosabb feltétele az e-hajtás rendszerek gyártási költségeinek folyamatos csökkentése, ehhez pedig elengedhetetlenül szükségessé válik a járműipari összefogás révén megvalósuló standardizálás, azaz az egyes márkák „különcségeinek” feladása.
Az e-hajtás közeljövője
A Bosch az autógyártókkal egyeztetve az úgynevezett plug-in hibrid technológia alkalmazását tekinti az elektromos közlekedés felé vezető út következő állomásának. Az ilyen járművek a sofőrök számára szükséges valamennyi közlekedési profilt képesek biztosítani: városi forgalomban a vezetők az otthoni elektromos aljzatból feltölthetik őket, és hetekig közlekedhetnek elektromos üzemmódban, károsanyag-kibocsátás nélkül, környezetbarát módon. A plug-in hibridek ugyanakkor nagyobb távolságok megtételére is képesek belső égésű motorjuk segítségével, például egy nyaralásra utazáskor. A hibrid technológia többletköltsége egy hagyományos, belső égésű motorral szerelt járműhöz képest megközelítőleg 10 százalék, ami az elfogadható határon belül marad, ugyanakkor ennek a meghajtási rendszernek az elterjedése komoly és mérhető eredményeket képes produkálni a nagyvárosok légszennyezettségének csökkentése terén.
Az elektromos autózásra vonatkozó Bosch-prognózis
A Bosch előrejelzései szerint ugyan a 2020-as évig a belső égésű motor megőrzi dominanciáját, hosszú távon az elektromos meghajtásé a jövő. A 2020-ra jósolt összesen 104 millió újonnan legyártott járműből megközelítőleg hárommillió lesz elektromos vagy plug-in hibrid jármű, illetve hozzávetőleg hatmillió hibrid személyautó. 2025-től az elektromos meghajtás aránya oly mértékben növekszik majd, hogy a Bosch számottevő csökkenésre számít a pusztán belső égésű motorral szerelt járművek számában. Legkésőbb akkor megkezdődik majd az elektromos meghajtás kora. „Életre tervezve” stratégia szlogenjével összhangban és az autógyártókkal közösen a Bosch vállalta az elektromos meghajtás aktív formálásának, valamint a fenntartható közlekedési megoldások biztosításának kihívását.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch csoport, különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. A gépjármű- és ipari technológia, valamint a fogyasztási cikkek és az épület-technológia terén mintegy 285 000 munkatárssal 47,3 milliárd euró árbevételt ért el 2010-ben. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő több mint 350 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch körülbelül 150 országban van jelen. Ez az egész világra kiterjedő fejlesztési, gyártási és értékesítési hálózat a további növekedés alapfeltétele. A Bosch 2010-ben 3,8 milliárd eurót költött kutatásra és fejlesztésre, és világszerte mintegy 3800 szabadalmi kérelmet nyújtott be. A Bosch valamennyi termékével és szolgáltatásával úgy javítja az élet minőségét, hogy innovatív és hasznos megoldásokat kínál.
A Bosch 2011-ben ünnepli fennállásának 125. évfordulóját. A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH speciális tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát, lehetővé téve így a vállalat számára a hosszú távra szóló tervezést és a jövő biztosítása érdekében történő komoly befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92%-a a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többségét a Robert Bosch Industrietreuhand KG gyakorolja. Ugyanez a szervezet tölti be a vállalat tulajdonosi funkcióit is. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak.