Elektromossá alakítja a nyergesvontatók félpótkocsijait a Bosch, már napjaink nyergesszerelvényei körébe is elhozva az elektromobilitást. A hannoveri Haszongépjármű-kiállítás (IAA) alkalmával a vállalat bemutatja félpótkocsiba szerelhető elektromos tengelyét, amelynek működési elve, hogy az eddig csupán szabadon gördülő pótkocsitengelyekre a Bosch immár elektromos gépet integrál, amely fékezéskor energiát visszatáplálva (rekuperáció) látja el a járműszerelvény elektromos fogyasztóit. Egy hűtőpótkocsi esetében évente akár tízezer euró is megtakarítható, s a visszatáplált energiával működtetett hűtőberendezéssel a Bosch számításai szerint akár 9000 liter üzemanyag is megtakarítható évente. Tovább csökkenthető a fogyasztás az elindulások és gyorsítások elektromos támogatásával, s természetesen minden megspórolt üzemanyag-mennyiség a szén-dioxid-kibocsátást is mérsékli. Különösen városon belül, a szupermarketek terítőfuvarozása során jelent komoly előnyt az elektromos hűtőaggregátok a dízelüzeműekéhez viszonyított jóval csendesebb működése, ami kora reggel és késő este is a környékbeliek zavarása nélkül teszi lehetővé a kiszállítást.
„A Bosch elektromos és intelligens hátsó tengelyt kínál a tehergépkocsik számára. A teherautókhoz kínált elektromos megoldásaink gazdaságosak és jól mutatják, hogyan működhet már napjainkban is a tehergépkocsik elektromobilitása” – mutatott rá Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. Az elektromos tengely mindemellett jelentős lépés a spedíciós udvarok automatizált parkolása felé, mivel tengelyük kiegészítő hajtásával a pótkocsik vontatójármű nélkül is manőverezhetnek a telephelyen.
A Bosch új pótkocsikhoz, illetve utánszerelhető kivitelben a már meglévőekhez is kínálja új technikáját. A piac igen széles, egyedül Európában mintegy 250 ezer 10 tonna megengedett össztömeg feletti, új pótkocsit helyeznek üzembe évente, minden ötödiket hűtőaggregáttal felszerelve.
Energia-visszatáplálás – személyautó-komponensek „részmunkaidőben”
Számos haszongépjármű-projekttől eltérően a Bosch mérnökei az elektromos hátsó tengely esetében személygépkocsi-komponenseket alkalmaztak. Az SMG180 elektromos motor például hibrid és tisztán elektromos hajtásrendszerű autók százezreiben rója világszerte az utakat, egyebek mellett a Német Posta StreetScooter modelljeiben is. Az elektromos autókéval szemben az elektromos tengelyen alkalmazott motorok csupán időszakosan dolgoznak, s csak akkor lépnek működésbe, amikor valóban energiát táplálhatnak vissza, például lejtőn haladva vagy fékezéskor. A személygépkocsikból jól ismert energia-visszatáplálás (rekuperáció) révén az energia nem megy veszendőbe, hanem nagyfeszültségű akkumulátorban tárolható. Az így rendelkezésre álló elektromos árammal azután emelkedőn elinduláskor meghajthatók a motorok, de a pótkocsi hűtőberendezése is működtethető, jelentős mennyiségű üzemanyagot takarítva meg. E pillanatnyi igény szerinti működés további előnye, hogy – mivel az elektromos motorok így az idő nagy részében inaktívak és óránként mindössze néhány másodpercig vagy percig táplálnak vissza energiát, illetve segítik az elindulást és az emelkedőn haladást – a pótkocsis alkalmazás is jóval kedvezőbb árfekvésű és a gyakorlatban már jól bevált személyautó-komponensekkel valósítható meg. A motorok mindazonáltal kellő teljesítményt nyújtanak a pótkocsi önálló mozgatásához, illetve az építőipari járművek hatékony elindulássegítő funkciójához.
Automatizált parkolás a telephelyen – értékes segítség az elektromos motortól
Az elektromos tengely szerepe mindezeken túl a telephely automatizált közlekedésében is jelentős, mivel tengelyük elektromos meghajtásával a pótkocsik önállóan is manőverezhetnek. „Elektromos tengely technikájával a Bosch immár függetlenné teszi a pótkocsikat, az elektromos hajtással önállóan mozgó pótkocsi pedig jelentős lépés a pótkocsitárolók automatizált parkolása felé” – hangsúlyozta Dr. Markus Heyn. A nem közforgalmú, zárt telephelyeken – például spedíciós udvarokban és kikötőkben – akár a távirányítású elektromos mozgatás is lehetővé válik, amit eddig a gépkocsivezetők vagy helyi speciális vontatójárművek végeztek. Elektromos motorja révén a pótkocsi kis távolságokon önálló járműként mozoghat, s a rajta, de különösen a telephelyen alkalmazott kiegészítő érzékelők így az automatizált parkolást is lehetővé tehetik.
A BOSCH A 2018-AS HASZONGÉPJÁRMŰ-KIÁLLÍTÁSON (IAA)
- Sajtótájékoztató: 2018. szeptember 19., szerda, 13.20-13.40 Dr. Rolf Bulander, a mobilitási megoldások üzleti szektor elnöke és Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja részvételével a Bosch kiállítási standján (16-os pavilon, A01 stand)
- Kövesse a Bosch 2018-as IAA különlegességeit a www.bosch-iaa.de oldalon és a Twitteren: #BoschIAA
- Panelbeszélgetés a Bosch szakértőivel: New Mobility World Forum
(11-es pavilon, D-szekció):
- szeptember 26., szerda; 10.00 – 11.00: „The Enhancement of Automated Driving (and AI)” – Johannes-Jörg Rüger, a Robert Bosch GmbH Commercial Vehicle & Off-Road üzletágának elnöke
- szeptember 27., csütörtök; 11.15 – 12.15: „Aftermarket – More than just repair and maintenance”
- szeptember 27., csütörtök; 14.30 – 15.30: „Masters of Digitalization: Digitizing Businesses & Mobility Ecosystems” – Dr. Rainer Kallenbach, a Robert Bosch GmbH Connected Mobility Solutions üzletág elnöke
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A mobilitási megoldások a Bosch csoport legnagyobb üzleti szektora, 2017-ben értékesítési volumene elérte a 47,4 milliárd eurót, azaz a cégcsoport teljes árbevételének 61 százalékát. A Bosch csoport a világ egyik vezető autóipari beszállítója. A mobilitási megoldások üzletág olyan baleset-, stressz- és károsanyag-kibocsátásmentes mobilitást képzel el, mely a mobilitás három területén – automatizálás, elektromosítás, hálózatba kapcsolás – ötvözi a cégcsoport szakértelmét, és kínál integrált mobilitási megoldásokat ügyfelei számára. Az üzletág fő tevékenységi körei a következők: üzemanyag befecskendező technológia és meghajtási periféria-eszközök belső égésű motorok számára, elektromos meghajtási megoldások, járműbiztonsági rendszerek, vezetéstámogató- és automatizált funkciók, felhasználóbarát infotainment technikák, gépjárművek közötti, illetve gépjárművek és eszközök közötti kommunikáció, szerviz koncepciók, valamint utángyártás során nyújtott mérnöki támogatás és szervizelés. A Bosch olyan jelentős gépjárműipari innovációkért felel, mint az elektronikus motorvezérlés, az ESP® (elektronikus menetstabilizáló rendszer), valamint a közös nyomócsöves (common-rail) dízel technológia.
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte mintegy 402 000 munkatársat foglalkoztat (2017. december 31-én) és 78,1 milliárd euró árbevételt ért el 2017-ben. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az intelligens városokhoz, a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz, és a hálózatba kapcsolt gyártáshoz. Szakértelmét az érzékelők technológiájában, a hálózatba kapcsolt szoftverek és szolgáltatások területén, valamint saját IoT felhőjében is hasznosítja, ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat kínál egyetlen forrásból. A Bosch csoport stratégiai célja innovatív megoldások létrehozása a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch 64 500 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén világszerte 125 telephelyen.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu, iot.boschblog.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse