Budapest – A hazai középiskolások körében pozitív a mesterséges intelligencia (MI) és a technológiai fejlődés megítélése. Amíg a 2024 őszén végzett Bosch Tech Compass felmérés szerint a felnőtt lakosság 53 százaléka vélekedik úgy Magyarországon, hogy a mesterséges intelligencia lesz a következő évtized legmeghatározóbb technológiája, addig a megkérdezett középiskolás diákok 65 százaléka értett egyet ezzel az állítással. A felmérésben 2025 tavaszán először kérdeztek középiskolai képzésben résztvevő tanulókat a technológiával kapcsolatos hozzáállásukról, a fejlesztésekkel kapcsolatos elvárásaikról és az oktatásban rejlő lehetőségekről. A hazai kutatásban közel 800 diák vett részt.
Egyre nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia
Amíg a felnőttek 71 százaléka, a diákok 84 százaléka gondolja úgy, hogy a jövő munkahelyein elengedhetetlenek lesznek az MI-készségek. A felmérés rávilágított egyúttal arra, hogy a felmérést kitöltő iskolások 90 százaléka már ma is fontosnak tartja ezeket a készségeket a tanuláshoz. Ráadásul ők gyakrabban használják az MI-eszközöket. Míg a felnőtt válaszadók háromnegyede egyáltalán nem alkalmaz MI-eszközöket a munkában, addig a diákok kevesebb mint ötöde mondta, hogy soha nem használ ilyen technológiákat a tanuláshoz. A felnőtt válaszadókkal összehasonlítva a középiskolások közül négyszer többen napi szinten, háromszor többen pedig heti rendszerességgel igénybe veszik ezeket az eszközöket. Ez a dinamika azt mutatja, hogy a fiatalok aktívabban integrálják az MI-alapú megoldásokat a tanulmányaikba.
„A Bosch csoport átfogó ökoszisztémát épít Magyarországon, melynek része a tanulók – beleértve a középiskolásokat is – edukációja, szemléletformálása és a műszaki területek reputációjának erősítése. Elkötelezettek vagyunk a jövő generációjának felkészítésében, ezért kiemelt figyelmet fordítunk az MI-készségek és a technológiai kompetenciák fejlesztésére” – mondta Bodó Teodóra, a Bosch csoport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója Magyarországon és az Adria régióban.
Hagyományos tudás versus MI-ismeretek
A mesterséges intelligencia térhódításával a hagyományos tudás önmagában már nem lesz elegendő. A felnőtt korosztály több mint fele véli úgy, hogy a jövőben, a feltörekvő mesterséges intelligencia által alakított világban a hagyományos tudás már kevésbé lesz fontos. A diákoknál ez az arány valamivel alacsonyabb, 45 százalék. Eltért a generációk véleménye abban a kérdésben is, hogy a mesterséges intelligencia oktatása önálló tantárgyként megjelenjen-e az iskolákban: a felnőttek közel kétharmada, míg a fiatalok kevesebb mint fele értett egyet ezzel az állítással. A válaszadók több mint fele (mindkét korcsoportban: 54%) azonban támogatja az MI-alapú virtuális tanárok alkalmazását bizonyos tantárgyakban.
A kutatás szerint a diákok körében kiugróan magas (84%) azok aránya, akik már most tervezik, hogy a mesterséges intelligenciát valamilyen módon beépítik a tanulmányaikba. A felnőtteknél ez az érték valamivel alacsonyabb, 75 százalék. „Ez a felmérés megerősíti azt a tendenciát, hogy a fiatal generációk nagyobb lelkesedéssel és nyitottsággal viszonyulnak a mesterséges intelligenciához, és bizonyítja annak fontosságát, hogy a technológiai kompetenciák fejlesztésére a felsőfokú képzési intézmények mellett már a középiskolai oktatásban is szükség van” – mondta Bodó Teodóra.
A tanulmányról
A felmérés során az Opinion Institute Kft. 2025 tavaszán közel 800, 16 és 20 év közötti középiskolában tanuló diákot kérdezett meg. Az országos felmérést a magyarországi Bosch csoport megbízásából végezték. A kutatás során a Boscht egyetlen alkalommal sem nevezték meg megrendelőként.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős cégcsoport lett. Hazánkban a Bosch csoport kilenc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködéseként Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója. A 2024-es pénzügyi évben 2058 milliárd forint teljes nettó árbevételt ért el, ebből a magyar piacra való csoporton kívüli értékesítésből származó árbevétele 313 milliárd forint volt. A magyarországi Bosch csoport több mint 17 400 munkatársat foglalkoztat (2024. december 31-én). Az egyes gyártó, kereskedelmi és fejlesztési egységekhez tartozó kereskedői és szervizhálózat a teljes országot lefedi.
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte mintegy 418 000 munkatársat foglalkoztat (2024. december 31-én) és 2024-ben 90,3 milliárd euró árbevételt ért el. A cégcsoport négy üzleti területen végez tevékenységet, ezek a mobilitás, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A vállalat célja, hogy üzleti tevékenysége során technológiáin keresztül olyan trendeket határozzon meg, mint az automatizálás, az elektromosítás, a digitalizáció, a hálózatba kapcsolás és a fenntarthatóságra való összpontosítás. A Bosch régiókon és iparágakon átívelő, széles körű jelenléte tovább erősíti innovációs erejét és stabilitását. A szenzortechnológia, a szoftverek és a szolgáltatások terén szerzett, bizonyított szakértelmének köszönhetően a Bosch komplex megoldásokat kínál ügyfelei számára. Emellett a vállalatcsoport a hálózatba kapcsolás és a mesterséges intelligencia területén szerzett tudását felhasználóbarát, fenntartható termékek fejlesztésére és gyártására is alkalmazza. A Bosch célja, hogy „Életre tervezve” technológiájával hozzájáruljon az emberek életminőségének javításához és a természeti erőforrások megőrzéséhez. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak több mint 60 országban működő csaknem 490 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch világszerte 136 telephelyen mintegy 87 000 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu, iot.boschblog.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse