Stuttgart és Renningen, Németország – A 2015-ös rekordévet követően a Bosch idén is folytatja eddigi növekedését. A kedvezőtlen gazdasági kilátások és a geopolitikai bizonytalanság ellenére a technológiák és szolgáltatások szállítója 3-5 százalékos árbevétel-növekedésre számít 2016-ban. A Bosch célja a folyamatos növekedés, amelynek mértéke meghaladja a legfontosabb piacokon tapasztalható növekedés mértéket. Ha bizonyos régiókban és piacokon folytatódik az első negyedévi lassulás, akkor az árbevétel növekedése az előrejelzési tartomány alsó részét fogja csak elérni. A 2016 első negyedévében jellemző kedvezőtlen piaci környezetben a Bosch árbevétele az előző évhez képest 3 százalékos növekedést ért el, amely árfolyamhatások nélkül mintegy 4 százalék. Ezt a növekedést a 2015 első negyedévében elért nagyon erős nominális növekedés ellenére sikerült elérni. „Nemcsak az innovatív termékek, hanem az innovatív szolgáltatások terén is növekedést tervezünk” – mondta Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a vállalat éves sajtótájékoztatóján, a Bosch renningeni kutatóbázisán. „Egyre nagyobb mértékben használunk hálózatba kapcsolt szolgáltatásokat a hardver ágazatban meglévő alapjainkra támaszkodva” – tette hozzá. A folyamat során a vállalat nem csupán technológiai sokféleségéből tud profitálni, hanem széles körű ipari és felhasználói szakértelméből is. Denner úgy fogalmazott, hogy „a vásárlók a jövőben nem csak az autóban és konyhában találkozhatnak a Boschsal. A hálózatba kapcsolt szolgáltatások révén állandó társuk lesz a mindennapi élet számos területén.”
A 2015-ös üzleti év: magas árbevétel és eredmény
2015-ben a Bosch csoport árbevétele elérte a rekordnak számító 70,6 milliárd eurót. A két, korábban ötven-ötven százalékos vegyesvállalat (BSH Hausgeräte GmbH és Robert Bosch Automotive Steering GmbH) teljes felvásárlásával az árbevétel csaknem 22 milliárd euróval, azaz 44 százalékkal emelkedett. A Bosch ennek a területnek is a növekedését látja; a korábbi időszakkal összehasonlítható alapon számítva az árbevétel 10 százalékkal emelkedett. Árfolyamhatások nélkül ez a növekedés 3,8 százalékos volt. Az ipari technika üzleti szektor kivételével minden üzleti terület kétszámjegyű növekedést ért el és javítani tudott az eredményén 2015-ben. Ehhez hasonlóan a Bosch csoport egészének az eredménye is további javulást mutatott 2015-ben. A technológiák és szolgáltatások szállítója 4,6 milliárd eurós kamatfizetés és adózás előtti eredményt (EBIT) könyvelhetett el, ami 6,5 százalékos nyereségnek felel meg. Ez azt jelenti, hogy az üzemi eredmény az előző évhez képest 0,9 milliárd euróval, azaz 24 százalékkal növekedett.
A rendkívüli hatások pozitívan befolyásolták a nyereséget 2015-ben, ezeket azonban ellensúlyozták az ugyanilyen mértékű, negatív rendkívüli hatások. Ilyen rendkívüli hatások az Automotive Steering és a BSH Hausgeräte első teljes konszolidálása, az értékvesztések, valamint a jogi kockázatok miatti céltartalékok nyomán jelentkeztek. „Olyan innovációk kifejlesztésére törekszünk, amelyek aktívan segítenek piacaink alakításában” – mondta Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch pénzügyi igazgatója és igazgatótanácsának elnökhelyettese. „2015. évi üzleti teljesítményünk a bizonyíték arra, hogy stratégiánk kifizetődik, ezért azt 2016-ban is folytatjuk.” A Bosch a vállalat jövőjét biztosító szerkezetátalakítások és beruházások miatti terhek ellenére is stabilan tartani kívánja a nyereségszintet 2016-ban.
A széles hardverbázis jövőbeni kiegészítése szolgáltatásokkal
A hálózatba kapcsolt élethez szükséges hardvertermékeken túl a Bosch stratégiai céljai között szerepelnek az ilyen termékek internetes hálózatba kapcsolását segítő teljes körű szolgáltatási megoldások is. Az hálózatba kapcsolhatóság terén a vállalat fókuszában a „3S” áll: szenzorok, szoftverek és szolgáltatások. „A szolgáltatások egyre jobban beépülnek termékgyártási tevékenységünkbe. Minden hardvertermék eladását a kiegészítő szolgáltatások eladásának kell követnie” – szögezte le Denner. Ha a hálózatba kapcsolt világhoz tartozó szolgáltatások kifejlesztéséről és bevezetéséről van szó, akkor a Bosch széles üzleti portfoliója különleges előnyt jelent csakúgy, mint a szoftverek és szenzorok terén meglévő szakértelme. Denner hozzátette, hogy „a Bosch a vállalatok közül egyedüliként a felhasználók széles körének számára képes számos különböző területhez tartozó dolog hálózatba kapcsolására – autókat házakkal, vagy akár teljes városokat is”. A Bosch elektronikai termékeinek már csaknem fele interneten keresztül is használható. A tervek szerint a vállalat a meglévő szolgáltatási tevékenységét fokozatosan kiterjeszti mind a négy üzleti területére.
Hálózatba kapcsolt ipar: egymilliárd euróval kisebb költség és ugyanennyivel nagyobb árbevétel
A hálózatba kapcsolt ipar, vagyis az Ipar 4.0 világában a Bosch elsősorban abból a gyakorlati tapasztalatból profitál, amelyet a mintegy 250 saját gyárában történő bevezetés során szerez. A vállalat ezt a belső tapasztalatot a harmadik félnek kínált szolgáltatásoknál kamatoztatja. Ezek egyike a „Production Performance Manager”, ami valós időben jeleníti meg a termelési adatokat és önállóan kezdeményez karbantartási folyamatokat. A tervek szerint a hálózatba kapcsolt iparnak köszönhetően 2020-ra a Bosch egymilliárd euróval csökkenti költségeit és egymilliárd euróval növeli árbevételét. „Átfogó alapjainak és nemzetközi jelenlétének köszönhetően a Boschnak stabil pozíciója van a hálózatba kapcsolt ipar terén. Mind a nagyüzemi autóipari-, mind a kisüzemi gépgyártás hálózatba kapcsolására képesek vagyunk – Ázsiában, Európában és Amerikában egyaránt” – jelentette ki Denner.
Szolgáltatási megoldások: évi 15 százalékos árbevétel-növekedés
Az újonnan létrehozott Bosch globális szolgáltatási megoldások üzletág máris erős növekedést mutat. A divízió mintegy 6 000 munkatársa az ügyfelek üzleti folyamatait támogatja különböző szektorokban, illetve az eCall hívások feldolgozását végzi az autógyártók részére. 2015-ben az üzletág 30 ország több mint 1000 vállalata részére több mint 120 millió ügyfélhívást kezelt – ez 30 millióval haladja meg a 2013-ban kezelt hívások számát. A Bosch számításai szerint az üzletág árbevétele évente mintegy 15 százalékkal növekszik majd.
Okos otthonok: termékek megjelenése 2016 őszén
Az egyre nagyobb mértékű hálózatba kapcsoltság az okos otthonok terén is könnyebbé és kényelmesebbé teszi az életet. A Bosch által az év elején piacra dobott Smart Home System az okos otthonokhoz kínál egyszerű és biztonságos megoldást. A rendszerhez tartozó további termékek megjelenése 2016 folyamán várható. Közéjük tartozik például a füstriasztó, ami a szokásos funkción kívül nagyobb biztonságot is nyújt, például amikor a lakók szabadságukat töltik. A Bosch előrejelzése szerint az intelligens otthonokban rejlő globális piaci lehetőségek értéke már 2017-re eléri a 10 milliárd eurót. 2020-ra a világon mintegy 230 millió háztartás (az összes háztartás 15 százaléka) lesz felszerelve okosotthon megoldásokkal.
Mobilitási megoldások: egyetlen alkalmazás autóhoz, kerékpárhoz, buszhoz és vonathoz
A mobilitási megoldások üzleti szektorban a Bosch portfoliója már nem csak az autókat foglalja magában. A Bosch például már több partnerrel együttműködve dolgozik a többféle közlekedési módot kombináló (intermodális) megoldások számára készülő, szoftveralapú mobilitás-asszisztens kifejlesztésén. Ennek segítségével a Stuttgart vonzáskörzetében élő felhasználók egyetlen alkalmazáson keresztül tudnak különböző közlekedési módokhoz (autó, kerékpár, vonat és busz) jegyet rendelni, foglalni és fizetni. Ehhez hasonlóan a hálózatba kapcsolt parkolás is komoly szolgáltatási elemet igényel majd. A német nagyvárosokban manapság átlagosan tíz percet vesz igénybe és a belvárosi forgalom 30 százalékát teszi ki a parkolóhelyek keresése, a Bosch megoldásaival azonban mindez hamarosan a múlté lesz. A „közösségi parkolás” rendszerében az autók maguk töltik be a szenzor szerepét. Menet közben a járművek érzékelik a szabad parkolóhelyeket, majd ezt az interneten keresztül jelentik a Bosch felé. A kapott információk alapján a vállalat valósidejű térképet készít a rendelkezésre álló parkolóhelyekről. Az adatbányászat segítségével valósidejű parkolási térképek generálhatók, amihez a gyorsan hömpölygő forgalomban részt vevő összes járműnek csupán 6 százalékától kell megkapni a szenzoradatokat.
Bosch IoT felhő: a szolgáltatási tevékenység szerves része
A Bosch szolgáltatási tevékenységének egyik központi eleme a vállalat saját IoT felhője. A Bosch IoT (Internet of Things, azaz a tárgyak internete) felhője biztosítja a hálózatba kapcsolt megoldásokhoz szükséges technológiai infrastruktúrát. 2016-ban a Bosch mintegy 50 alkalmazása fut majd a vállalat felhőjében. Az IoT felhő használata – egy 2017-ben induló szolgáltatásként – harmadik fél számára is elérhető lesz. A Bosch IoT suite képezi az IoT felhő szoftvermagját. Ez a hálózatba kapcsolt világ agya, ami az eszközök, felhasználók és vállalatok hálózatba kapcsolásához szükséges összes funkciót ellátja. A komoly adatkezelési képesség hatalmas adatmennyiség elemzését teszi lehetővé a suite számára. A Bosch IoT suite segítségével tárolhatók az automatikus döntésekre vonatkozó szabályok is, például hogy mikor kell jelenteni a kopás-fogyás eseményeit és mikor kell a gép szervizeléséhez megelőző intézkedést tenni. A Bosch és ügyfelei már ma is sok megoldást és projektet kezelnek erre a platformra alapozva. A Bosch IoT suite komponensein keresztül jelenleg több mint ötmillió eszköz és gép van összekötve egymással.
A 2015-ös üzleti év régiónként és üzleti szektoronként
Ázsiai-csendes-óceáni régió: visszafogott növekedés Kínában
2015-ben az ázsiai-csendes-óceáni térségben – Afrikával együtt – a Bosch csoport árbevétele 17 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 2,8 százalékkal) nőtt összesen 19,2 milliárd euróra. Ez elmaradt a várakozásoktól, aminek fő okát a Kínában és más feltörekvő piacokon tapasztalható visszafogott gazdasági növekedés jelentette. A Bosch szerint Afrika hosszú távon komoly lehetőséget jelent. 2015-ben a vállalat folytatta ottani tevékenységeinek bővítését, és jelenleg tíz afrikai országban van kirendeltsége.
Amerika: erős év Észak-Amerikában
Észak-Amerika esetében a Bosch profitálni tudott a térség kiváló gazdasági fejlődéséből. Az ottani árbevétel 25 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 6,7 százalékkal) nőtt 12,6 milliárd euróra. Dél-Amerikában viszont a brazil recesszió nagymértékben befolyásolta a Bosch üzleti eredményeit. A régiós árbevétel összességében 13 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 3,7 százalékkal) esett vissza.
Európa: kedvező fejlődés Nyugat-Európában
A Bosch csoport európai üzleti tevékenysége a kezdeti előrejelzéseknél kedvezőbben alakult: az árbevétel 37,3 milliárd euróra, azaz 3,8 százalékkal nőtt 2015-ben. A vállalat árbevétele a németországi piacon is kedvezően alakult: 1,3 százalékkal emelkedett.
Mobilitási megoldások: a piacinál nagyobb mértékű növekedés
A mobilitási megoldások üzleti terület komoly növekedést és eredményeket ért el 2015-ben. Összehasonlítható alapon számítva az árbevétel mintegy 12 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 4,6 százalékkal) 41,7 milliárd euróra nőtt. Ez azt jelenti, hogy ez az üzleti szektor jelentősen felülmúlta a globális autógyártás növekedését, ahol a termelés csak 2 százalékkal nőtt 92 millió darabra. Az üzemi eredmény 8,4 százalékra nőtt.
Ipari technika: a gépipari piac elhúzódó gyengélkedése
Az ipari technika üzleti szektor alakulása jól tükrözi a gépipari piac nehéz helyzetét. Az üzleti terület árbevétele összességében 1,6 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 6,5 százalékkal) esett vissza 6,6 milliárd euróra. Az árbevétel visszaesése az eredményben is tükröződött: az ipari technika üzleti terület mintegy 100 millió eurós üzemi veszteséggel zárta a 2015-ös évet. Ezzel ellentétben viszont a szektoron belül a csomagolástechnika üzletág jól teljesített.
Fogyasztási cikkek: kétszámjegyű árbevétel-növekedés
A fogyasztási cikkek üzleti szektor számára jól sikerült a tavalyi év, hiszen 17,1 milliárd euró árbevételt ért el. A BSH Hausgeräte összesen mintegy 12,6 milliárd eurós árbevétele első alkalommal szerepelt az összesítésben. Operatív szinten is jó eredményeket hozott mind a háztartási gépek, mind az elektromos kéziszerszámok üzletág. Összehasonlítható alapon számítva, az előző évhez képest az árbevétel mintegy 10 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 5,7 százalékkal) nőtt. Az üzemi eredmény 7,2 százalékra emelkedett.
Energia- és épülettechnika: komoly növekedés az árbevétel és az eredmény terén
A tavalyi év során az energia- és épülettechnika üzleti szektor 2014-hez képest sokkal nagyobb árbevétel-növekedést ért el. Az árbevétel 11 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 7,2 százalékkal) 5,1 milliárd euróra nőtt. A terület stabil javulását mutatja a 4,4 százalékos üzemi eredmény is.
Létszám: IT és szoftveres szakemberekre van szükség
2015. december 31-én a Bosch csoport világszerte mintegy 375 ezer főt alkalmazott. Tavaly 17 600 fővel nőtt a dolgozói létszám (azonos alapú összehasonlítás). A legnagyobb növekedések Közép- és Kelet-Európában, Németországban, az Ázsia-Csendes-óceáni térségben és az Egyesült Államokban történtek. A tervek szerint a Bosch idén világszerte mintegy 14 ezer diplomást felvételét tervezi; főleg szoftveres szaktudásra van szükség. A Boschnál jelenleg betöltetlen állások csaknem fele szoftverekkel kapcsolatos munkakör.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte megközelítőleg 375 000 munkatársat foglalkoztat (2015. december 31-én) és 70,6 milliárd euró árbevételt ért el 2015-ben. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata mintegy 150 országot fed le. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch világszerte mintegy 118 telephelyen 55 800 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén. A Bosch csoport stratégiai célja innovatív megoldások létrehozása a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti.
A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92%-a a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu