Stuttgart és Renningen, Németország – A Bosch a kedvezőtlen gazdasági környezet ellenére 2018-ban további növekedésre számít. A 2017-ben elért rekorderedmények után, a gazdasági és geopolitikai kockázatok fényében a Bosch csoport az árbevétel 2-3 százalékos növekedésére számít 2018-ban. Az első három hónap során realizált vállalati árbevétel nemcsak elérte az előző év hasonló időszakának magas szintjét, hanem árfolyamhatások nélkül mintegy 5 százalékkal meg is haladta azt . „Vállalatunkat egyedivé teszi az a társítás, mely egyesíti a vállalat hálózatba kapcsoltság terén meglévő átfogó szakértelmét és az ipar, valamint a termékek terén meglévő széles körű kompetenciáját. Ez jelenti a Bosch csoport egyedi kínálatát” – mondta Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a renningeni éves sajtótájékoztatón. Denner szerint a Bosch legfontosabb feladatai közé tartozik az életminőség, valamint a környezet- és éghajlatbarát életvitel javítása. „Életre tervezve” szlogenünk jelenti számunkra a motivációt a lehető legjobb környezetvédő technológiák kifejlesztéséhez. Célunk az emberek mobilitásának fenntartása a levegő minőségének egyidejű javítása mellett.” A gyakorlatilag zéró kibocsátású közlekedés megvalósításához a vállalat jelentős beruházásokat eszközölt egyrészt az elektromobilitási piaci sikere, másrészt a belső égésű motorok fejlesztése érdekében.
„Innovatív dízeltechnológia”: egyedülálló nitrogénoxid-kibocsátás
A Bosch mára áttörést ért el a dízeltechnológiában: új dízeltechnológiájával a Bosch mérnökei a jogszabályban engedélyezett határérték tizedére szorították le a NOx-kibocsátásokat. A továbbfejlesztett technológiával működő tesztjárművek NOx-kibocsátása már csak legfeljebb 13 mg/km, vagyis lényegesen alacsonyabb a 2020 után engedélyezett 120 mg/km értéknél. „A dízelnek van jövője. Továbbra is fontos lesz a holnap mobilitási megoldásaihoz” – tette hozzá a Bosch igazgatótanácsának elnöke.
2017: rekordszintű árbevétel és eredmény
2017 kiemelkedően jó év volt a Bosch számára. A vállalat 78,1 milliárd euró árbevételt ért el. Ez összesen 6,8 százalékos (árfolyamhatások nélkül, mely 1,2 milliárd eurót tett ki, 8,4 százalékos) növekedést jelent. Valamennyi üzletág hozzájárult ehhez a növekedéshez. 2017-ben az üzemi eredmény elérte az 5,3 milliárd eurót, ami 2016-hoz képest csaknem 17 százalékos növekedést jelent. „Vállalatunk történetében ez az eddigi legmagasabb árbevétel és eredmény. Az üzemi eredmény ráadásul nagyobb mértékű növekedést mutatott, mint az árbevétel” – közölte Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának pénzügyekért felelős tagja, egyben elnökhelyettese. A 6,8 százalékos üzemi nyereség 0,6 százalékponttal haladta meg az előző év értékét. A kutatási és fejlesztési ráfordítások is magas szinten maradtak. Tavaly 7,3 milliárd euró volt, ami az árbevétel több mint kilenc százaléka.
Az IoT területek kiteljesedése: cross-domain ökoszisztémák
Nincs még egy olyan vállalat, amelyik annyi valós hálózatba kapcsolt megoldást kínálna, mint a Bosch: az intelligens mobilitástól kezdve a hálózatba kapcsolt gyártáson (Ipar 4.0) és az okosvároson át az okosotthonig. A Bosch által eddig gyakorlatba ültetett 170 saját IoT projekt olyan alapvető kihívásokra összpontosít, mint a népességnövekedés, az urbanizáció és a klímaváltozás. 2017-ben a vállalat mintegy 38 millió webalapú eszközt értékesített, ami a 2016-os mennyiségnél nagyjából 40 százalékkal több. A Boschnál jelenleg alkalmazott több mint 25 000 szoftvermérnökből mintegy 4 000 foglalkozik az IoT-hoz kapcsolódó megoldások fejlesztésével. A vállalat egyre tisztábban látja a teljes ökoszisztémák digitalizálódásából adódó üzleti lehetőségeket. A Home Connect – a háztartási készülékek legnagyobb IoT ökoszisztémája – már 28 ipari partnernél került bevezetésre. A Home Connect applikáció segítségével a kávéfőzőtől kezdve a mosógépig minden üzemeltethető.
A Bosch kiemelkedő lehetőségeket lát a különböző ágazatokat összekötő olyan cross-domain ökoszisztémákban, mint például a „Logisztika 4.0”. Ezek az ökoszisztémák egyesítik a gyártási folyamatok, az épületszolgáltatások, a biztonság és a mobilitás megoldásait – minden olyan területen, ahol a Bosch aktív szereplő. Volkmar Denner hangsúlyozta: „A cross-domain ökoszisztémák jelentik az IoT területek kiteljesedését. Ezek megvalósítására nem létezik a Boschnál jobban felkészült vállalat. Soha nem volt még ekkora a sokféleségnek köszönhető versenyelőnyünk”.
Elektromobilitás: célunk a piacvezető szerep
A Bosch fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy áttörést érjen el az elektromobilitás terén. 2017-ben a vállalat 20 szerződést nyert el elektromos hajtásrendszerek gyártására, melyek összértéke 4 milliárd euró. A Bosch szerint 2020-tól indul majd el az elektromos járművek tömegpiaca, ahol vezető szerepet kíván betölteni. Ez már megvalósult Kínában, ahol a Bosch egy startup céggel (Nikola Motor Company, USA) és a világ legnagyobb teherautómotor-gyártójával (Weichai Power, Kína) együtt végzi a teherautó üzemanyagcellák alkalmazásának előmozdítását. A Bosch nemcsak az alkatrész üzletágban, hanem az olyan webalapú szolgáltatásokban is ígéretes jövőt lát, mint a közelmúltban bemutatott system!e, ami az elektromos közlekedés hétköznapi használhatóságát javítja.
Automatizált vezetés: az alkatrész-értékesítéstől a rendszermegoldásokig
A Bosch az automatizált vezetésre való átállás terén is komoly fejlődésről tud beszámolni. A vezetéstámogató rendszerek már 2019-ben kétmilliárd eurós árbevételt hoznak majd a vállalatnak. A Bosch gyorsabban növekszik a piacnál, ahol az előrejelzések szerint idén 20 százalékos növekedés várható. A Bosch radar- és videóérzékelők árbevétele például várhatóan 40 százalékkal fog emelkedni. „A nagyobb automatizálás nagyobb technikai komplexitást jelent. Vásárlóinknak különálló alkatrészek helyett kompakt (all-in-one, azaz mindent egy kézből) megoldásokra lesz szüksége a jövőben. Ezen a területen szintén előnyt jelent a vállalatunknál meglévő rendszerszakértelem” – szögezte le Denner. A Boschnál 4 000 mérnök dolgozik az automatizált vezetési megoldásokon, ezerrel több, mint egy éve.
Hálózatba kapcsolt vezetés: belépés a jármű-megosztási piacra
A hálózatba kapcsolt mobilitás is egy olyan terület, ahol a Bosch jelentős üzleti forgalomra számít. A becslések szerint e piac forgalma 2020-ra elérheti a 140 milliárd eurót. 2025-ben már 450 milliónál is több hálózatba kapcsolt jármű közlekedik majd a világ útjain. A Bosch a Splitting Fares (SPLT) nevű amerikai startup cég felvásárlásával lépett be a jármű-megosztási piacra. Az SPLT és 20 másik mobilitási szolgáltató a Bosch új, hálózatba kapcsolt mobilitási megoldások üzletágában kerültek egyesítésre. Közéjük tartozik a COUP e-robogó-megosztó szolgáltatás, amely hamarosan Madridban is megjelenik.
A 2017-es eredmények üzleti területek szerint
2017-ben valamennyi üzletág az árbevétel javulásáról számolt be. A mobilitási megoldások üzletág árbevétele 7,8 százalékkal, árfolyamhatások nélkül 9,4 százalékkal nőtt 47,4 milliárd euróra. Ez a növekedés háromszor nagyobb, mint a világ gépjárműgyártásának növekedési üteme. Ebben az árbevételben még – utoljára – szerepel a 2017 végén értékesített Bosch indítómotorok és generátorok üzletág teljesítménye is. A 7,3 százalékos üzemi eredmény egy százalékponttal haladta meg az előző évi értéket. A fogyasztási cikkek üzletág árbevétele 18,4 milliárd euróra emelkedett. Ez 4,5 százalékos növekedést jelent, árfolyamhatások nélkül 6,7 százalékos javulást. Az üzemi eredmény 8,1 százalék volt. Az ipari technika üzleti területen 7,8 százalékkal 6,8 milliárd euróra nőtt az árbevétel, ami árfolyamhatások nélkül 9,2 százalékos emelkedés. A 3,3 százalékos üzemi eredmény 2,1 százalékponttal haladta meg az előző évi értéket. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor árbevétele 4,1 százalékos – árfolyamhatások nélkül 5,8 százalékos – növekedéssel 5,4 milliárd euró lett. Az üzemi eredmény 4,4 százalék volt.
A 2017-es eredmények régiók szerint
2017-ben a Bosch csoport 40,8 milliárd euró árbevételt realizált Európában. Ez 5,6 százalékos (árfolyamhatások nélkül 6,6 százalékos) növekedésnek felel meg. Kedvezett a vállalatnak a fontos nyugat-európai piacok és a német gazdaság fellendülése. Több kelet-európai ország – Oroszország, Románia és Törökország – esetében szintén jelentősen emelkedett az árbevétel. Erős volt a növekedés az ázsiai-csendes-óceáni térségben, Afrikát is beleértve. Az árbevétel 13,5 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 16,5 százalékkal) nőtt 23,6 milliárd euróra. Észak-Amerikában az árfolyamhatások kiigazítása után az előző év szintjén maradt a cégcsoport árbevétele. A gépjárműgyártás gyengébb kibocsátása és a kedvezőtlen árfolyamhatások miatt az árbevétel 2 százalékkal csökkent 12,1 milliárd euróra. Ezzel szemben a dél-amerikai árbevétel komoly emelkedést mutat, hiszen 16,4 százalékkal, árfolyamhatások nélkül 13,2 százalékkal, 1,6 milliárd euróra nőtt.
Létszám: folyamatos a szoftver- és az informatikai szakértők iránti igény
2017. december 31-én a Bosch csoport világszerte mintegy 402 000 főt foglalkoztatott. Ez azt jelenti, hogy az előző évhez képest 12 900 fővel emelkedett a létszám. A munkaerő-felvétel különösen az ázsiai-csendes-óceáni térségben, valamint Közép- és Kelet-Európában volt jelentős. Németországban körülbelül 3 700 fővel, összesen 137 700 főre emelkedett a munkavállalók száma. Ebben az évben a Bosch folytatja a képzett szakemberek és vezetők toborzását, különös tekintettel a szoftver- és informatikai mérnökökre.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte mintegy 402 000 munkatársat foglalkoztat (2017. december 31-én) és 78,1 milliárd euró árbevételt ért el 2017-ben. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az intelligens városokhoz, a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz, és a hálózatba kapcsolt gyártáshoz. Szakértelmét az érzékelők technológiájában, a hálózatba kapcsolt szoftverek és szolgáltatások területén, valamint saját IoT felhőjében is hasznosítja, ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat kínál egyetlen forrásból. A Bosch csoport stratégiai célja innovatív megoldások szállítása a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti.
A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch mintegy 64 500 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén világszerte 125 telephelyen.
A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92 százaléka a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse