Adja meg adatvédelmi beállításait

Marketing

A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Azok a cookie-k és nyomkövető mechanizmusok, melyek tehcnikailag nem feltétlenül szükségesek az oldal működéséhez, lehetővé teszik számunkra, hogy jobb felhasználói élményt és egyedi ajánlatokat (marketing cookie-kat és nyomkövető mechanizmusokat) nyújtsunk. Ezek csak akkor használhatók, ha Ön előzetesen hozzájárult: Tudjon meg többet



Visszavonás

Az alábbi linken: Adatvédelmi beállítások bármikor visszavonhatja a hozzájárulását, mely módosítás a visszavonástól lép hatályba. További információért kattintson az alábbi linkre: Adatvédelmi tájékoztató / céges információk.

Itt módosíthatja az adatvédelmi beállításait

Összes cookie letiltása: Amennyiben szeretné letiltani az összes cookie-t, kérjük nyissa meg böngészője beállításait, majd tiltsa le a cookie-k használatát. Kérjük vegye figyelembe, hogy ebben az esetben előfordulhat, hogy a weboldal bizonyos funkciói nem lesznek elérhetők.

Kérjük a jelölőnégyzetbe kattintva adja meg nekünk hozzájárulását vagy vonja vissza azt.

A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Azok a cookie-k és nyomkövető mechanizmusok, melyek tehcnikailag nem feltétlenül szükségesek az oldal működéséhez, lehetővé teszik számunkra, hogy jobb felhasználói élményt és egyedi ajánlatokat (marketing cookie-kat és nyomkövető mechanizmusokat) nyújtsunk. Ezek csak akkor használhatók, ha Ön előzetesen hozzájárult: Tudjon meg többet




További információért kattintson az alábbi linkre: Adatvédelmi tájékoztató / céges információk.

Éves sajtótájékoztató 2012.

Bosch: a további növekedés alapja az erős alaptevékenység Kifizetődő a hosszú távú vállalati stratégia

  • Minden üzleti szektorban és régióban erősödött pozíció
  • A Bosch csoport 2011. évi árbevételarányos nyeresége 5,1 százalék
  • 5 százalékos árbevétel-növekedés 2012 első negyedévében
  • 2012-ben 3 és 5 százalék közötti árbevétel-növekedés várható javuló eredmények mellett
  • A Bosch folytatja terjeszkedését az új növekedési területeken
Éves sajtótájékoztató 2012.

Stuttgart – A Bosch csoport a globális gazdasági növekedés lassulására számít. Ennek megfelelően cégünk – mint a technológiák és szolgáltatások szállítója – idén az árbevétel 3 és 5 százalék közötti, viszonylag szerény növekedésére számít. Ezt Franz Fehrenbach, a Bosch igazgatótanácsának elnöke jelentette be a Stuttgart melletti cégközpontban rendezett éves sajtótájékoztatón. “A gazdaság jövőbeni alakulását illetően még mindig sok a bizonytalanság, jóllehet az eurövezeten belüli államadósság-válság némiképp enyhült” – mondta Fehrenbach. 2012 első negyedéve során a világgazdasági folyamatok lassulása, és néhány európai piacon tapasztalható nehézség ellenére mintegy 5 százalékkal nőtt az éves árbevétel. A legnagyobb relatív növekedést az ipari technológiai terület könyvelhette el, amit a gépjármű-technológiai szektor követett. A fogyasztási cikkek és az épülettechnikai szektor ezúttal mérsékelt eredményeket ért el. 

Idén a tervek szerint a Bosch innovatív termékeivel, költséghatékony működéssel és az alkalmi kiadások csökkentésével kíván javítani adózás előtti eredményén. “Tekintettel azonban a változatlanul magas nyersanyagárakra, és az új üzleti területeken igényelt kezdeti beruházásokra, ebben az évben nehéz lesz elérni a 7 és 8 százalék közöttire tervezett árbevétel-arányos nyereséget” – mondta Fehrenbach.

Az árbevétel 9 százalékos növekedése 2011-ben felülmúlta a várakozásokat
A 2011-es üzleti évben a világgazdasági kihívások ellenére a Bosch a várakozásoknál nagyobb növekedést produkált. A cég árbevétele 9 százalékos emelkedéssel 51,5 milliárd euróra nőtt. A tavalyi 3,5 milliárd euróhoz képest az adózás előtti eredmény 2,6 milliárd eurót tett ki. Így az 5,1 százalékos árbevétel-arányos nyereség nem érte el a tervezett szintet. Az előzetes adatok januári közzétételekor a Bosch a mérsékelt eredmény okaként a megemelt nyersanyagárakat és az árfolyamhatások nyomán megnövekedett terheket jelölte meg. Ráadásul jelentős induló beruházásokra volt szükség néhány jövőbeni üzleti területen, mint amilyen az elektromos meghajtás vagy a megújuló energia, miközben a napenergia-üzletágban 560 millió euró értékű eszközleértékelés történt.

A dolgozói létszám világszerte 302 500 főre emelkedett
A kedvező üzleti fejleményeknek köszönhetően a cégcsoport létszáma 2011-ben is nőtt, méghozzá 19 000 fővel – így 2012. január 1-jén elérte a 302 500 főt. A legnagyobb növekedés Európában történt, ahol 9800 új munkatárs csatlakozott a vállalathoz, közülük 5200 fő Németországban. A vállalatcsoport további 8000 munkatárssal gyarapodott az ázsiai csendes-óceáni térségben. Észak- és Dél-Amerikában a Bosch létszáma összesen 1200 fővel gyarapodott. A lassabb növekedési ütem hatással lesz az új munkavállalók számára az aktuális üzleti évben. Az üzleti fejleményektől függően – beleértve új vállalatok konszolidációját is – a cégcsoport létszáma az év során várhatóan nagyjából 315 000 főre emelkedik majd. A tervek szerint a Bosch az új munkahelyek többségét az ázsiai csendes-óceáni növekedési régióban kívánja létrehozni. Németországban a vállalat a dolgozói létszám mérsékelt emelkedésére számít.

A klímavédelem növekedést eredményez a gépjármű-technológia területén
2011-ben a Bosch mindhárom üzleti szektor piaci helyzetét megerősítette. Az ágazati eredményekkel kapcsolatban Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a vállalat pénzügyi igazgatója így nyilatkozott: “Meghozták eredményüket azok a jelentős erőfeszítések, amelyeket a pénzügyi és gazdasági válság idején sem mulasztottunk el megtenni piaci pozíciónk javítása érdekében.” A legnagyobb üzletágnak számító gépjármű-technológia tavalyi árbevétele 30,4 milliárd euró volt, ami 8,2 százalékos éves növekedést jelent. A megemelkedett nyersanyagárak és az elektromos meghajtás területén szükséges kezdeti beruházások ellenére az ágazat adózás előtti eredménye 2,3 milliárd euró volt, ami megegyezik az előző év eredményével. Az árbevétel-arányos nyereség 7,7 százalék volt.

Különösen kedvezően alakult a gépjárművek üzemanyag-gazdaságosságát, biztonságosságát és kényelmét fokozó termékek iránti kereslet. Ezek közé tartoznak a közvetlen benzin-befecskendező rendszerek, a gazdaságos dízel rendszerek és a Bosch által kifejlesztett ESP® elektronikus menetstabilizáló rendszer. 2011 és 2014 között a Bosch jelentősen szeretné növelni rendszereinek éves eladási darabszámát: a közös-nyomócsöves dízel rendszereknél 7,2 millióról 9,6 millió darabra, a közvetlen benzin-befecskendező rendszereknél pedig 4 millióról 8,6 millió darabra. “A Bosch nagymértékben hozzájárul a klímavédelemhez. Úgy látjuk, hogy a klímavédelem komoly növekedést jelent a Bosch számára” – szögezte le Dr. Bernd Bohr, a Bosch Automotive Group elnöke. Világszerte egyre nagyobb igény mutatkozik az olyan vezetőt támogató rendszerek iránt, mint a videórendszerek, vagy a prediktív vészfék rendszerek. A radarérzékelőkkel felszerelt új gépjárművek részaránya 2011 és 2016 között megnégyszereződik, vagyis eléri a 16 százalékot.

Bohr szerint összességében jók a gépjármű-technológia növekedési kilátásai. “A világ gépjárműgyártását tekintve idén csaknem 400 euró árbevételt érünk majd el autónként. Az elektromos meghajtás elterjedésével hosszú távon ez tovább fog emelkedni.” A Bosch évente mintegy 400 millió eurót fordít az ígéretesnek tűnő elektromos meghajtásra. Ezen a területen a cég már ma is széles termékskálát kínál, ideértve az ötféle elektromos gépjármű hajtásrendszert, az energiagazdálkodást végző háromféle invertert, valamint a lítiumion-akkumulátoros rendszereket. “Ez a széles alap jelenti cégünk határozott előnyét, a különböző rendszerek alapos ismeretét” – jelentette ki Bohr. “Csak az a cég lesz képes hajtáselektronikát beépíteni a hajtásláncba, amelyik tudja, hogy miként kell a rendszereket hálózatba kapcsolni.”

Az ipari technológia erős növekedést mutat – nehéz helyzetben a fotovoltaikus ágazat
2011-ben az ipari technológiai szektor mutatta fel a legnagyobb növekedést, hiszen 21 százalékkal, 8 milliárd euróra nőtt. A hajtás- és vezérléstechnikai ágazat átlag feletti növekedést produkált, és a csomagolástechnikai terület szintén kedvező irányú fejlődést mutatott. Ezzel szemben a napenergia-szektor eredményei kedvezőtlenül alakultak. Az eladott napelemek és modulok darabszáma ugyan 10 százalékot meghaladó mértékben növekedett, ám az árbevétel jelentősen visszaesett. Ezt a fotovoltaikus termékek piacán érzékelhető, drámai mértékű, helyenként 40 százalékos árzuhanás eredményezte. Az ágazat egészéhez hasonlóan ezt az árcsökkenést a Bosch sem tudta ellensúlyozni kiadási oldalán.

A fotovoltaikus termékek jelenlegi nehéz helyzete, és az ehhez kapcsolódó eszközleértékelés következtében az ipari technológiai szektor adózás előtti eredménye mínusz 364 millió euró lett. “A fotovoltaikus termékek terén azon dolgozunk, hogy jelentősen csökkentsük gyártási költségeinket a kristály szegmensben. Ezt innovatív technológiák alkalmazásával, és a gyártási folyamatok optimalizálásával tervezzük megvalósítani” – mondta Fehrenbach, aki arról is beszámolt, hogy a Bosch többi üzletágához hasonlóan a cél a fenntartható nyereségesség és versenyképesség elérése.

A háztartási gépek és az elektromos kéziszerszámok jelentős sikere
A fogyasztási cikkek és épületgépészet üzletág 2011. évi árbevétele 13,1 milliárd euró volt, ami 4,4 százalékos növekedést jelent. A szektor adózás előtti 730 millió eurós eredménye megegyezik a tavalyi év eredményével. A Bosch különösen nagy sikereket ért el új, energiatakarékos háztartási gépeivel és innovatív elektromos kéziszerszámaival. A vállalat világszintű növekedést produkált a biztonsági rendszerek üzletágban, különösen a videófelügyeleti rendszerek terén, amely az ágazat leggyorsabban növekvő szegmense. Ezzel szemben a termotechnika mérsékelt üzletmenetet mutatott. Kedvezőtlen hatással járt, hogy a piac – különösen Dél-Európában – továbbra is gyengélkedett.

Kiterjesztett globális jelenlét – minden régióban nagyobb árbevétel
Az elmúlt üzleti év során a Bosch ismét jelentősen növelte nemzetközi jelenlétét. Az elmúlt három évben hét új regionális vállalat jött létre Kambodzsában, Egyiptomban, Grúziában, Írországban, Marokkóban, Panamában és Peruban. A tervek szerint 2013-ra további vállalatok jönnek létre Bangladesben és Laoszban. Jelenleg a globális GDP 97 százalékát adják azok az országok, ahol cégünk jelen van. 2011-ben az árbevétel növekedése viszonylag egyenlő eloszlást mutatott az egyes régiók között.

2011-ben a Bosch mintegy 2,1 milliárd eurót fektetett be Európában, árbevétele pedig 9,6 százalékkal 30,4 milliárd euróra nőtt. Ez főleg a kimagasló németországi eredményeknek köszönhető, ahol 1,2 milliárd euró befektetéssel az árbevétel 11 százalékkal emelkedett, és így elérte a 12 milliárd eurót. Emellett Kelet-Európa a beruházások további célpontja: a vállalat bővíti a romániai Balázsfalván működő gyártóüzemet, Magyarországon pedig 700 főre emeli a mérnök munkavállalók számát. A Bosch Szerbiában is megerősíti pozícióját azzal, hogy 2013-ban elindítja az ablaktörlők gyártását.

A Bosch árbevétele 8,9 százalékkal nőtt, és elérte a 12 milliárd eurót az ázsiai csendes-óceáni térségben, ahol tavaly mintegy 800 millió euró értékű beruházást végzett, és ahol a jövőben is dinamikus növekedés várható. Vietnámban a Bosch fokozatmentes váltókhoz gyárt hajtószíjakat, Délkelet-Ázsiában pedig megnyitotta első szoftverfejlesztő központját. 2015-re a Vietnámban dolgozók létszáma megháromszorozódik, és el fogja érni az 1600 főt.

Az amerikai kontinens is bíztató teljesítményt nyújtott 2011-ben. A régió lelassult gazdasági növekedése ellenére – helyi fizetőeszközben számolva – a Bosch 10,4 százalékos növekedést ért el Észak-Amerikában. Euróban kifejezve az árbevétel 5,7 százalékkal nőtt, és elérte a 7 milliárd eurót. Dél-Amerikában az árbevétel 11 százalékos emelkedéssel 2,2 milliárd euróra nőtt. Összességében tehát a Boschnak továbbra is jók a növekedési kilátásai az amerikai kontinensen. Az Egyesült Államokban például a dízelüzemű személyautókat gyártók száma 2015-ig várhatóan több mint kétszeresére fog emelkedni, a Bosch pedig saját dízelrendszereivel szeretné kivenni a részét ebből a növekedésből.

Az alaptevékenység stabil hátteret biztosít a dinamikus fejlődéshez
A 2011-ben tapasztalt kedvező regionális és ágazati fejlemények Fehrenbach szerint igazolták a vállalat stratégiáját: “A Bosch egy hosszú távban gondolkodó cég. Stratégiánk három pillére – a széles körű nemzetközi jelenlét, a fókuszált diverzifikáció és a jelentős innovatív erő – azt jelenti, hogy cégünk jövőbeli kilátásai továbbra is kedvezőek.” Hozzátette, hogy a vállalat saját alaptevékenységének szilárd bázisára támaszkodva alakította ki lendületes növekedését.

A vállalat tehát folytatja már működő üzletágainak bővítését, ugyanakkor átgondolt felvásárlásokkal javítja alaptevékenységi kompetenciáit. Ennek egyik példája a gépjármű-felszerelések üzletág bővítése. Az amerikai SPX Corporation nevű cég Service Solutions üzletágának felvásárlása a Bosch számára fontos diagnosztikai területet erősíti majd. Emellett a Bosch a vállalaton belül létrejött olyan új üzleti területeket is bővíti, mint az elektromos kerékpárok iparága. Jelenleg a társaság csaknem 40 különböző kerékpárgyártónak szállít elektromos hajtásrendszereket. Ezen a 2011-ben indított üzleti területen a vállalat az európai piac mintegy 20 százalékát akarja megszerezni a következő pár éven belül.

Az energetikai szolgáltatások világpiaci volumenének növekedése várható
Fehrenbach szerint a vállalat hagyományos alaptevékenységei mellett egyéb lehetőségeket is meg lehet ragadni az energiahatékonyság területén. A 2011-ben létrehozott Bosch Energy and Building Solutions nevű leányvállalat olyan szolgáltatásokra szakosodott, amelyekkel javítható a kereskedelmi ügyfelek létesítményeinek energiahatékonysága. Ilyen ügyfelek például az iparvállalatok, a kórházak vagy a létesítménygazdálkodási cégek. “A Bosch Energy and Building Solutions által kínált szolgáltatásokkal átlagosan 20 százaléknyi energia takarítható meg a már kész épületekben” – mondta Fehrenbach. Ez az eredmény elérhető például egyedi energiaügyi koncepciók, szolgáltatások és korszerű technológiák (kapcsolt hő- és villamosenergia-előállítás) kombinálásával. A kínált szolgáltatások között található egy olyan energiagazdálkodási platform is, amellyel az adott épület összes energiaáramlása figyelhető és szabályozható. Vállalati becslések szerint az ehhez hasonló energetikai szolgáltatások globális piaci volumene évi 12 százalékkal növekszik majd, és 2020-ra elérheti akár a 40 milliárd eurót is.

A jövő beruházásai: 7 milliárd eurót meghaladó befektetések várhatóak
A Bosch csoport 2012-ben is jelentős beruházásokat hajt végre: a vállalat ismét több mint 4 milliárd eurót költ kutatás-fejlesztésre, tőkeberuházása pedig meghaladja majd a 3 milliárd eurót. A várakozások szerint 2012 végére mintegy 43 000 kutató és fejlesztő dolgozik majd a vállalatnál. Ez nagyjából 4500 fővel haladja meg az év eleji létszámot. Közülük ma is minden negyedik szakember szoftverfejlesztéssel foglalkozik. A Bosch szisztematikusan erősíti ezt a területet, hogy segítse az internetes termékek és szolgáltatások által kínált lehetőségekből származó új üzleti modellek kialakítását (Web 3.0).

“Egészen mostanáig a szoftvert rendszerint hardver termékeinkbe ágyaztuk. Az internetes termékek és szolgáltatások esetén azonban a legkülönbözőbb technikai eszközök IP-interfészeken keresztül maguk kommunikálnak majd a környezetükkel” – jelentette ki Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának kutatás-fejlesztésért felelős tagja, aki 2012. július 1-től Franz Fehrenbachot váltja az elnöki székben. “Technikai szempontból ehhez az szükséges, hogy termékeink webalapúak legyenek. Jelenleg is dolgozunk az ehhez szükséges feltételek kialakításán.” A Bosch csoport saját szoftver- és rendszerfejlesztő egysége – ami az elkövetkező években tovább bővül – nélkülözhetetlen lesz ezen a téren. 2015-re az itt dolgozók létszáma a mai 450-ről 1000 főre emelkedik majd.

Az üzleti tevékenységek összekapcsolása innovációs klaszterekkel
Az üzletágaknál dolgozó fejlesztői csapatok, és a szoftver- és rendszerfejlesztő egység közötti szoros kapcsolattartás biztosítása érdekében a Bosch “innovációs klasztereket” hozott létre a kapcsolt mobilitás, kapcsolt energia és kapcsolt épület vonatkozásában. Ezen klaszterek mindegyikénél a szoftver- és rendszerfejlesztő egység jelenti az inkubátort, így a hétköznapi üzletmenet nehézségeitől függetlenül zajlik az új üzleti megoldások tesztelése. Ennek köszönhetően máris intenzívebb az ismeret-csere. Denner leszögezte, hogy mindez nagyobb versenyelőnyt jelent majd a vállalatnak. “A finommechanika és az elektronika ötvözésével a Bosch a jövőben is folytatja majd alapvető kompetenciáinak erősítését, miközben szoftveres szakértelmét is tovább mélyíti. Ezáltal újabb jövőbeli lehetőségeket biztosíthatunk magunknak.”

A Bosch csoport fontosabb adatai 2010/2011.


Millió euró2011Változás2010
Árbevétel összesen514949,0%47259
Németországon kívül realizált részarány77,0-77,0
Az üzleti szektorok árbevétele   
Gépjármű-technológia304048,2%28097
Ipari technika803821,0%6660
Fogyasztási cikkek és épület-technológia (egyéb tevékenységeket is ideértve)130524,4%12480
Árbevétel a főbb térségekben    
Európa
- ebből Németország
30357
12008
9,6%
11,0%
27693
10865
Amerika91816,9%8591
Ázsia-Csendes-óceáni régió (egyéb régiókkal együtt)119568,9%10975
Kamatfizetés és adózás előtti nyereség (korábban üzemi eredmény)
az árbevétel százalékában
2709
5,3
-472
 
3181
6,7
az árbevétel százalékában5,1 7,4
Adózás utáni eredmény
az árbevétel százalékában
1820
3,5
-669
 
2489
5,3
Fel nem osztott nyereség (a Robert Bosch GmbH osztaléka)88682
Kutatási és fejlesztési ráfordítások
az árbevétel százalékában
4190
8,1
308
 
3810
8,1
Kutatási és fejlesztési ráfordítások
az árbevétel százalékában
4190
8,1
308
 
3810
8,1
Tőkeráfordítások
az árbevétel százalékában
3226
6,3
847
 
2379
5,0
Épületek, gépek és berendezések értékcsökkenése2265-1082373
Saját tőke2691767426243
Saját tőke arány49%67450%

Címkék: éves, sajtótájékoztató, 2012, Bosch, növekedés, hosszú, táv, vállalati, stratégia, nyereség, bevétel

Hack Mónika

+36 70 510 5516