Stuttgart és Renningen, Németország – a Bosch csoport számára jól indult a 2017-es üzleti év. A technológiák és szolgáltatások szállítójának árbevétele mintegy 12 százalékkal, árfolyamhatások nélkül 11 százalékkal nőtt az első negyedévben. Minden üzletág és régió dinamikusan kezdett 2017 első három hónapjában, egyesek kiemelkedő mértékben. A kedvezőtlen gazdasági kilátásokat és a geopolitikai bizonytalanságot figyelembe véve a Bosch három és öt százalék közötti árbevétel-növekedést tűzött ki célul az idei évre. A vállalat jövőjének biztosítása érdekében tett jelentős beruházások ellenére a vállalat az eredmény növekedését irányozta elő. „Üzleti sikereink lehetőséget biztosítanak számunkra a holnap világának formálására“ – mondta Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a cégcsoport renningeni kutatási campusán tartott éves sajtótájékoztatóján. „Meglévő üzleti tevékenységünk fellendítése, új üzleti területek feltárása, technológiai vezető szerep – ezek a Bosch átalakulási stratégiájának elemei.“ Ennek az átalakulásnak a fókuszában a mobilitással és az IoT (Internet of Things, dolgok internete) hálózatba kapcsolással összefüggésben lévő változások állnak. „Vezető innovációs vállalatként folyamatosan alakítjuk és ösztönözzük az átalakulást.“ – tette hozzá.
A 2016-os üzleti év: rekordszintű beruházások a jövőért
2016-ban a Bosch árbevétele 73,1 milliárd euróra nőtt. Ez 3,6 százalékos, árfolyamhatások nélkül 5,5 százalékos növekedést jelent. A negatív árfolyamhatások az elmúlt évben mintegy 1,3 milliárd eurót tettek ki. A kamatfizetés és adózás előtti eredmény (üzemi eredmény, EBIT) 4,3 milliárd euró volt, ez 5,8 százalékos nyereség. A magasabb 2016-os eredmény tükrözi a vállalat jövőjének biztosítása érdekében végzett jelentős befektetéseket. Az elmúlt évben a Bosch kutatás-fejlesztési ráfordításait közel 10 százalékkal, 7 milliárd euróra növelte. Amint arra Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának pénzügyekért felelős tagja, egyben elnökhelyettese rámutatott: „a Boschnak jelentős kezdeti beruházásokat kell eszközölnie az átalakítási folyamatban, ugyanakkor hosszú távon is meg kell őriznie nagyfokú nyereségességét“. Az üzemi eredményt nem várt negatív események befolyásolták, így az végül 3,3 milliárd euró lett.
Új mobilitási koncepciók: zéró károsanyag-kibocsátás, zéró stressz, zéró baleset
A mobilitás jelentős növekedés küszöbén áll. „A Bosch olyan újfajta mobilitást tesz majd lehetővé, ami mentes a károsanyag-kibocsátástól, a stressztől és a balesetektől. Már nem csak arról van szó, hogy jobb autókat gyártsunk. Újra fel kell találnunk a mobilitást“ – mondta Denner. Hozzátette, hogy a levegő minőségének javítása a városokban, ahol 2050-re a világ népességének 70 százaléka él majd, olyan feladat, amelyet az iparnak, a politikának és a társadalomnak közösen kell megoldania. A dízeljárművek betiltásáról jelenleg is folyó vitára utalva a Bosch igazgatótanácsának elnöke kiemelte, hogy a jobb levegőminőségre vonatkozó célkitűzéseknek technológia-semlegesnek kell lennie. „A politika nem korlátozhatja mérnökeink kreativitását egyetlen technológiára“ – mondta Denner. A Bosch igazgatótanácsának elnöke hisz abban, hogy a belső égésű motorok továbbfejlesztése óriási lehetőségeket rejt még magában. A valós vezetési körülmények között mért károsanyag-kibocsátásnak, az RDE-értéknek a 2017 őszétől érvénybe lépő mérési eljárása hozzájárul a járművek nitrogénoxid-kibocsátásának további csökkentéséhez. A Bosch jelenleg hozzávetőleg 300 RDE fejlesztési projekten dolgozik. Ami a benzinmotoros járműveket illeti, a vállalat már régóta élen jár a részecskeszűrők széles körű használatában. Ezenfelül a hálózatba kapcsolásnak a közlekedésre történő alkalmazása szintén javíthat a levegő minőségén. Stuttgart vonzáskörzetében a Bosch multimodális közlekedési asszisztenst fejlesztett ki. 2018-tól pedig a Bosch közösségi alapú parkolási szolgáltatása sorozatgyártásban is megjelenik.
A mobilitás elektromosítása: az elektromosság és az üzemanyag kombinációja
A Bosch nagy erőfeszítéseket tesz az elektromos meghajtás fejlesztéséért is. A vállalat ezen a területen végzett minden tevékenységét az új, elektromobilitási szervezeti egység fogja össze. A belső égésű motorok fejlesztésébe fektetett milliárdokon felül a cégcsoport minden évben megközelítőleg 400 millió eurót fordít arra, hogy áttörést érjen el az elektromobilitásban. Ennek az összegnek a túlnyomó részét akkumulátorkutatásra és –fejlesztésre fordítja, többek között a jelen és a jövő akkumulátorcella-technológiájának kutatására. A vállalat már több mint 30 elektromobilitással kapcsolatos megbízást nyert el; 2016-ban, csak Kínában – a világ legnagyobb elektromobilitási piacán – további 11-et. 2018 elejétől az új Bosch Powertrain Solutions üzletág 88 000 munkatársával kínál minden hajtásrendszerrel kapcsolatos technológiát egyetlen forrásból. „Legyen szó üzemanyagról vagy elektromosságról, a Bosch a hajtásrendszereket is átvezeti a jövőbe. Ügyfeleink elsőszámú partnerei kívánunk lenni a műszaki és technológiai megoldások terén“ – mondta Denner.
A mobilitás automatizálása: üzleti siker
Az automatizált vezetés terén is technológiai előrelépésről és üzleti sikerekről tud beszámolni a Bosch. A vezetéstámogató rendszerekkel a vállalat több mint egymilliárd eurós árbevételt ért el 2016-ban, továbbá 3,5 milliárd euró értékben nyert el megrendeléseket. Mindent egybevéve, a Bosch a vezetéstámogató rendszerekkel a piacnál gyorsabb növekedést kíván elérni 2017-ben – egy olyan piacon, amely az előrejelzések szerint 30 százalékkal fog nőni. Jelenleg mintegy 3000, a korábbinál 500 fővel több mérnök dolgozik a teljesen automatizált vezetés létrehozásán. A Bosch a Daimlerrel közösen a városi utcákra szánt, teljesen automatizált és vezető nélküli járművek fejlesztésén dolgozik. A cél, hogy a járművek a következő évtized kezdetére teljesen önállóan közlekedjenek a városokban. Ennek egyik kulcsfontosságú alkotóeleme a Bosch Al (Artificial Intelligence, mesterséges intelligencia) fedélzeti számítógép. Ez a számítógép mesterséges intelligenciája révén az önvezető autó agya. A vállalat még az évtized vége előtt kifejleszt egy radarjeleken alapuló nagypontosságú digitális térképet. Egy ilyen térkép létezése az automatizált vezetés alapvető feltétele. A Bosch ezenfelül olyan vállalati partnerekkel dolgozik együtt az automatizált és hálózatba kapcsolt közlekedés infrastruktúráján mint a Vodafone, a Telekom, a Huawei és a Nokia. Ennek részeként teszteket végez a megbízható, járművek közötti vezeték nélküli kommunikáció megoldásán.
Hálózatba kapcsolt mobilitás: a mobil komornyik
Az idei évben kerül bevezetésre a Bosch Automotive Cloud Suite, az olyan mobilitási szolgáltatások új platformja, mint a vezető figyelmeztetése a rossz irányra, a prediktív diagnózis, a hálózatba kapcsolt parkolás és a személyi asszisztensek. „A Bosch Automotive Cloud Suite a hálózatba kapcsolt járművel kapcsolatos szolgáltatások technológiai kulcseleme. A vezetők, az autók, az autógyártók és az egyéb mobilitási szolgáltatók hálózatba kapcsolására fogjuk használni“ – mondta Denner. A Bosch Automotive Cloud Suite a vállalat járműipari és IT szakértelmét egyesíti. A PricewaterhouseCoopers előrejelzése szerint a hálózatba kapcsolt mobilitás globális piaca 2022-ig évente közel 25 százalékkal nő, a Gartner becslése szerint 2020-ra a világ útjain 250 millió hálózatba kapcsolt jármű közlekedik majd.
Új technológiai felfogások: intelligens és érzelmi
Szintén 2020-ra a Bosch előrejelzése szerint az IoT világpiac volumene évi 35 százalékkal 250 milliárd dollárra nő. 2016-ban a vállalat 27 millió internetes kapcsolattal rendelkező terméket értékesített. 2020-ra a Bosch minden új elektronikai terméke hálózatba kapcsolt lesz és a jövőben minden termékhez kínál kapcsolódó szolgáltatásokat is. Mindennek a kulcsa a mesterséges intelligencia. Tíz év múlva szinte minden Bosch-termékben lesz mesterséges intelligencia – a fejlesztés során, a gyártási folyamatban vagy maga a termék lesz mesterséges intelligenciával felszerelt. A Bosch a következő öt évben 300 millió euró befektetést eszközöl saját mesterséges intelligencia központjába. A németországi Baden-Württemberg tartományban a Bosch hozzájárul a „Kibervölgy“ létrehozásához – a politikusok, üzletemberek és tudósok részvételével létrejött szövetség célja a mesterséges intelligencia kutatásának fellendítése. A Bosch az Amszterdami Egyetemmel közösen működteti a Delta Labot, egy gépi tanulás (deep learning) kutatólaboratóriumot. Volkmar Dennert idézve: „a mesterséges intelligencia a hálózatba kapcsolást személyessé teszi, olyasvalamivé, ami érzelmi szinten is megtapasztalható. A digitális asszisztensek egyre okosabbak lesznek, és mentesítik a felhasználókat a napi rutinmunka alól.“ A Tractica előrejelzése szerint a digitális asszisztenseket igénybe vevők száma a következő évtized elejére a mai háromszorosára, vagyis több mint 1,5 milliárd főre nő.
A 2016-os üzleti év régiónként
Európában a Bosch csoport 38,6 milliárd eurós árbevételt ért el 2016-ban. A bevétel a korábbi évhez képest 3,4 százalékkal, árfolyamhatások nélkül 4,8 százalékkal nőtt. 2016-ban ezek a hatások szokatlanul erőteljesek voltak, nem utolsósorban a font leértékelődése miatt. Észak-Amerikában a Bosch csoport árbevétele a nagyon erős előző évhez képest 2,2 százalékkal, árfolyamhatások nélkül 1,8 százalékkal 12,3 milliárd euróra csökkent. Dél-Amerikában az éveken át tartó csökkenés után a cégcsoport árbevétele árfolyamhatások nélkül 2,4 százalékos növekedést mutatott, árfolyamhatásokkal az árbevétel 5 százalékkal 1,4 milliárd euróra csökkent. Az ázsiai-csendes-óceáni térségben a Bosch árbevétele jókora, 8,3 százalékos növekedéssel 20,8 milliárd eurót ért el (árfolyamhatások nélkül ez 12 százalékos növekedés). A Bosch árbevételének közel 30 százaléka jelenleg az ázsiai-csendes-óceáni térségből származik.
A 2016-os üzleti év üzleti területenként
A vállalat négy üzleti szektorából a mobilitási megoldások érte el a legnagyobb növekedést 2016-ban. Az árbevétel 5,5 százalékkal emelkedett (árfolyamhatások nélkül 6,9 százalékkal), így 43,9 milliárd eurót ért el. Az ágazat üzemi eredménye 6,0 százalék volt. Az ipari technika üzleti szektornak, különösen a hajtás- és vezérléstechnika üzletágnak 2016-ban is nehéz piaci környezetben kellett helytállnia. Az árbevétel 5,2 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 4,2 százalékkal) 6,3 milliárd euróra csökkent. A nagyméretű sebességváltó egységének eladásából származó konszolidációs hatás figyelembevételével az árbevétel-csökkenés csupán 1,5 százalék volt. Biztató jel, hogy az üzletág ismét nyereségesnek mutatkozik. A negatív árfolyamhatások különösen érzékenyen érintették a fogyasztási cikkek üzleti területet. 2,6 százalékos növekedéssel az árbevétel 17,6 milliárd euró volt, árfolyamhatások nélkül az üzletág árbevétele 5,7 százalékkal nőtt. Az üzleti terület eredménye egy százalékponttal 8,2 százalékra növekedett. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor 2016-ban 5,2 milliárd eurós árbevételt ért el. Az árfolyamhatások itt is negatívan befolyásolták az árbevételt, ezek nélkül az árbevétel 4,5 százalékkal nőtt, árfolyamhatásokkal 1,7 százalék volt. Az üzletág eredménye 4,3 százalék volt 2016-ban.
Létszám: jelentős munkaerőigény IT és szoftver területen
2016. december 31-én a Bosch csoport mintegy 390 000 munkatársat foglalkoztatott világszerte. A létszám az elmúlt évben 14 500 fővel emelkedett, a munkaerő-összetétel regionális szempontból nagy vonalakban változatlan maradt. A munkatársak száma Németországban 2000 fővel, 134 ezerre nőtt, a fennmaradó létszámnövekedés nagyobbrészt Ázsiában és Észak-Amerikában realizálódott. A vállalat munkaerőigénye jelentős – különösen a szoftver- és IT-szakemberek és vezetők terén. A Bosch már most is több mint 20 000 szoftvermérnököt alkalmaz, akikből közel 4000 főt az IoT területén foglalkoztat.
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte megközelítőleg 390 000 munkatársat foglalkoztat (2016. december 31-én) és 73,1 milliárd euró árbevételt ért el 2016-ban. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az intelligens városokhoz, a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz, és a hálózatba kapcsolt gyártáshoz. Szakértelmét az érzékelők technológiájában, a hálózatba kapcsolt szoftverek és szolgáltatások területén, valamint saját IoT felhőjében is hasznosítja, ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat kínál egyetlen forrásból. A Bosch csoport stratégiai célja innovatív megoldások létrehozása a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch 59 000 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén világszerte 120 telephelyen.
A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92 százaléka a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, www.bosch.hu