Stuttgart – 2011. szeptember 23-án van Robert Bosch születésének 150. évfordulója. Egyik legismertebb mondása az „Inkább pénzt veszítsek, mint bizalmat.” Hitelesség, megbízhatóság és jogkövetés – vállalkozói tevékenysége ezekre az értékekre alapult, és az általa alapított cég ma is ezek szerint működik. Mindezek ma is iránytűként szolgálnak a Bosch csoport innovatív ereje, minőségi normái, nemzetközi orientációja és társadalmi felelősségvállalása tekintetében. Együttesen jelentik az alapot a cég tartós üzleti sikereihez és a jövőbeni kihívásoknak való megfeleléshez, pontosan úgy, ahogyan azt Robert Bosch is szerette volna. Idén a cégalapító születésének 150. évfordulóján kívül a Bosch csoport a cégalapítás 125. évfordulóját is ünnepli.
Műhelyből lett nemzetközi ipari vállalat
Robert Bosch szeptember 23-án született a dél-németországi Ulm melletti Albeckben. A finommechanikai műszerészként leszolgált tanoncidőszak és a Németországon kívüli vállalatoknál eltöltött idő után 1886. november 15-én Stuttgartban nyitotta meg saját finommechanikai és elektrotechnikai műhelyét. Ezekről a kezdeti évekről egyszer ezt mondta: „Vállalkozásom – amely nagyon kicsiként indult – hosszú és komoly erőfeszítések eredményeként fokozatosan egyre gyorsabban fejlődött.” A sikert már akkor is az alapító innovatív ereje és magas minőségi normái hozták meg. 1897-ben a járműmotorokhoz megépített kisfeszültségű mágneses gyújtóberendezés indította el a Bosch innovációk hosszú listáját. A fiatal cég számára azonban a meghatározó üzleti áttörést a Bosch által 1902-ben piacra dobott nagyfeszültségű mágneses gyújtórendszer jelentette. Robert Bosch irányítása mellett a vállalat számos olyan műszaki és technológiai újítást fejlesztett ki, amelyek lényegesen biztonságosabbá, kényelmesebbé és hatékonyabbá tették az emberek mindennapi életét és munkáját. Példaként említhető az ablaktörlőlapát, a dízel befecskendező szivattyú és az elektromos fúró-behajtó.
Bosch 1898-ban az Egyesült Királyságban hozta létre Németországon kívüli első irodáját. Ez jelentette a globális terjeszkedés kezdetét, hiszen ezt követően szerte a világon új irodák és gyártóüzemek létesültek. Robert Bosch egyik legfontosabb stratégiai kezdeményezését jelentette az a korai döntés, hogy erősíteni kell a cég nemzetközi jelenlétét és, hogy a tevékenységet egy az egész világra kiterjedő sikeres fejlesztési, gyártási és értékesítési hálózattá kell átalakítani.
Felelősségvállalás és társadalmi elkötelezettség
Robert Bosch szociálisan érzékeny vállalkozó volt. „A munkáltató és a munkavállaló sorsa egyaránt a vállalata sorsától függ” – írta egy dolgozatában 1920-ban. 1906-ban pedig – amikor a munkáltatók körében elsők között vezette be a nyolcórás munkanapot – szintén jóval a kora előtt járt. A munkaidő csökkentésével és a dolgozóira nehezedő teher mérséklésével aztán Bosch a termelékenység fokozása érdekében két műszakot tudott bevezetni. Olyan vállalkozói döntést hozott, amely a vállalat és a dolgozók szempontjából egyformán előnyösnek bizonyult. A polgári kezdeményezésekre és jótékonysági célokra biztosított adományok mellett Robert Bosch egy kórházat is alapított Stuttgartban, mely a mai napig az ő nevét viseli. Emellett Robert Bosch számára rendkívüli fontossággal bírt munkatársainak szakmai oktatása és továbbképzése. 1913-ban egy külön tanoncműhely megnyitásával létrehozta saját képzési részlegét. A munkatársak képzése és kvalifikációja a mai napig fontos szerepet tölt be a Bosch életében. 2011 szeptemberében mintegy 1500 fiatal kezdte meg pályafutását a németországi Boschnál. Csupán 2010-ben a világon minden egyes cégalkalmazott átlagosan két tanfolyamon vett részt.
Végrendelete – ma is érvényes
Robert Bosch 1942. március 12-én hunyt el Stuttgartban. Végrendeletében alapvető iránymutatásokat adott utódai számára. Különös hangsúlyt helyezett arra, hogy a Robert Bosch GmbH pénzügyileg független és önálló maradjon, ily módon biztosítva a cég hosszú távú sikerét a jövőben. A második világháborút követően Robert Bosch öröksége kövezte ki azt az utat, hogy vállalata technológiák és szolgáltatások nemzetközi szállítójává válhatott. 2011-ben a mintegy 300 ezer dolgozóval működő cég árbevétele várhatóan meghaladja majd az 50 milliárd eurót. A cég sikeres felemelkedését mindig is a technológiai haladás és a társadalmi felelősségvállalás jellemezte, melynek alapjait a ma 150 évvel ezelőtt született Robert Bosch teremtette meg.
Mónika Hack
+36 70 510 5516
A Bosch csoport, különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. A gépjármű- és ipari technológia, valamint a fogyasztási cikkek és az épület-technológia terén mintegy 285 000 munkatárssal 47,3 milliárd euró árbevételt ért el 2010-ben. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő több mint 350 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch körülbelül 150 országban van jelen. Ez az egész világra kiterjedő fejlesztési, gyártási és értékesítési hálózat a további növekedés alapfeltétele. A Bosch 2010-ben 3,8 milliárd eurót költött kutatásra és fejlesztésre, és világszerte mintegy 3800 szabadalmi kérelmet nyújtott be. A Bosch valamennyi termékével és szolgáltatásával úgy javítja az élet minőségét, hogy innovatív és hasznos megoldásokat kínál.
A Bosch 2011-ben ünnepli fennállásának 125. évfordulóját. A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH speciális tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát, lehetővé téve így a vállalat számára a hosszú távra szóló tervezést és a jövő biztosítása érdekében történő komoly befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92%-a a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többségét a Robert Bosch Industrietreuhand KG gyakorolja. Ugyanez a szervezet tölti be a vállalat tulajdonosi funkcióit is. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak